Název předmětu | Základy IT pro historiky |
---|---|
Kód předmětu | KHI/ZIT |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy jednotlivých seminářů: 1. Využití IT v historickém oboru (statistika, databáze, digitalizace, genealogické programy a práce s nimi) 2. - 3.Možnosti využití IT ve vzdělávacím oboru dějepis (dějepisný software, testový software, autorský zákon, internet) 4. Genealogické programy 5. - 6. Tvorba prezentace elektronické prezentace (význam a účel prezentace, prvky, prostředky, zásady, typy prezentace) 7. Internetová prezentace (téma historie na internetu, základy a možnosti tvorby webové prezentace) 8. Obrazový materiál na internetu (webové galerie, virtuální prohlídka galerie či muzea apod.) 9. - 11. Editace digitálního obrazového, zvukového a video materiálu (zdroje, programy pro editaci zvuku, praktická editace) 12. Práce s programy balíku Office - textové editory - druhy, možnosti), readery, elektronické knihovny) 13. "Historie v tabulkách" (využití databáze, programy typu MS Excel) 14. Prezentace závěrečných prací studentů
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Kurz základy IT bude zaměřen k těm tématům z oblasti informačních technologií, které mohou prospět odbornému historikovi či učiteli dějepisu. Představena tak bude široká škála programů, které lze využít v historickém oboru (genealogický software, audioeditory, videoeditory apod.), ve spektru programových prostředků bude přitom pozornost zaměřena na bezplatně využitelné programy licence typu freeware. Další významný okruh je dále orientován zejména na budoucího učitele dějepisu - v jeho rámci představíme postupy elektronické prezentace (základní prezentační programy, jednoduchá webová prezentace). Poslední hlavní okruh pak představuje práce s databázovými programy (základním prostředkem zde bude tabulkový procesor).
Student dokáže po absolvování kurzu: - vytvořit různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění - vhodně využít vybraných programových prostředků pro editaci audiomateriálu historického charakteru (výpověď pamětníka) - zpracovat genealogické schéma s využitím některého z genealogických programů; - vytvořit jednoduchou účelnou a přehlednou databázi na základě vybraného historického pramene statistické povahy. |
Předpoklady |
Alespoň základní znalost obsluhy osobního počítače a jeho obecně dostupného programového vybavení (zejm. programy balíku Office)
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Zpracování dílčích průběžných úkolů a jejich prezentace v rámci výuky: 1) elektronické a webové prezentace 2) editace audiomateriálu historického charakteru (výpověď pamětníka) 3) zpracování genealogického schématu s využitím doporučeného genealogického programů 4) vytvoření jednoduché funkční databáze na základě doporučeného historického pramene. Informace k docházce a účasti na jednotlivých seminářích: V rámci kurzu jsou ralizovány semináře dvojího charakteru: A) semináře informativní povahy: Tyto bloky jsou zaměřeny k prezentaci vybraných oblastí možného využití počítače a jeho programového vybavení v historickém oboru (konkrétně viz položka "Obsah kurzu"). Poznatky zde prezentované jsou určeny pro studenty disponující běžnou uživatelskou úrovní obsluhy počítače. Záleží na studentovi (a úrovni jeho znalostí dané problematiky), zda se rozhodne výuky zúčastnit. Účast na těchto blocích tedy není povinná. Znalosti ovšem student musí prokázat při druhém typu semináře. 2. semináře ověřovací: V rámci těchto bloků student prostřednictvím zadaného úkolu prokáže své dovednosti v okruhu dříve prezentované problematiky. Účast na těchto blocích je podmínkou pro udělení zápočtu z kurzu. Aktuální termíny těchto seminářů budou prezentovány na úvodním výukovém bloku a dále jsou součásti kurzu realizovaného na http://moodle.ff.ujep.cz. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |