|
Vyučující
|
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní informace. 2. Historická geografie a environmentální dějiny 3. Historická geografie jako aplikovaná disciplína 4. Prameny historické geografie a datové řady 5. Kvantitativní analýza dat 6. Kartografické prameny 7. Vyprávěcí prameny 8. Ikonografické prameny 9. Mediální prameny 10. Zvaná přednáška / exkurze 11.-13. Aplikace historické geografie (semestrální projekt).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s prostorovým vymezením a fyzicko-geografickou podmíněností některých historických procesů a jevů. Důraz je kladen nejen na typologii pramenů, ale zároveň i na metody práce historické geografie. Studenti by měli náslědně reflektovat interdisciplinární charakter historické geografie a jejího přesahu do dalších historických a pomocně-historických věd (historická demografie, archeologie, dějiny osídlení, dějiny práva, hospodářské dějiny, kartografie). Cílem předmětu je tak poskytnout studentům geografické souvislosti v rámci doposud nabytých znalostí v jinch kurzech. Kurz bude zaměřen zejména na historickou geografii českých zemí od středověku po 20. století. Výběrově pak bude zahrnuta problematika širší střední Evropy a světa. Z hlediska koncepce výuky pak budou přednášky zaměřeny na teoretickou bázi a následné semináře na konkrétní využití pramenů a možnosti jejich interpretace. Výuka předmětu dále zprostředkuje studentům základní poznatky historicko-geografického výzkumu v několika tématických celcích.
Student porozumí základním metodologickým postupům historické geografie. Dovede uvést vztah historické geografie a další věd, jejichž výstupy a metody historická geografie užívá. Student dovede kategorizovat základní prameny historické geografie. Student dovede interpretovat mapové podklady z různých období. Za užití pramenné základny student umí vyhodnotit historickogeografický vývoj na úrovni regionu. Student dovede charakterizovat historiogeografický vývoj českých zemí od středověku po 20. století. Student porozumí historickému vývoji kulturní krajiny.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast studenta v rámci výuky v podobě plnění průběžně zadávaných úloh při výuce. Dále úspěšné vypracování šesti úkolů vycházejících z probíraných témat v písemné podobě.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Jan Skaloš et al. Using old military survey maps and orthophotograph maps to analyse long-term land cover changes e Case study (Czech Republic), Applied Geography 31, pp. 426-438. 2011.
-
Marc Antrop. Why landscapes of the past are important for the future, Landscape and Urban Planning 70, pp. 21-34. 2005.
-
Michael Williams. The relations of environmental history and historical geography, Journal of Historical Geography 20, pp. 3-21. 1994.
-
Pavel Raška - Vilém Zábranský a kol. Documentary proxies and interdisciplinary research on historic geomorphologic hazards: a discussion of the current state from a central European perspective, Natural Hazards 70, pp. 705-732. 2014.
|