Předmět: SZZ České dějiny

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu SZZ České dějiny
Kód předmětu KHI/SZBS1
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pátek Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled tematických okruhů otázek - České dějiny Středověk 1. Stěhování národů. Osídlení a vývoj na území ČR v 6.-9. století. 2. Velká Morava. 3. Vznik českého přemyslovského státu a jeho vývoj až do roku 1000. 4. Proměny českého státu za vlády Přemyslovců. 5. Lucemburkové na českém trůně. 6. Románská a gotická kultura na území ČR. 7. Husitské války (příčiny, průběh, důsledky). 8. České země za vlády Jiřího z Poděbrad a Jagellonců. Raný novověk 1. Habsburkové na českém trůně. 2. Humanismus a renesance v Čechách a na Moravě. 3. Stavovské povstání a třicetiletá válka na našem území. 4. Náboženské a kulturní poměry v českých zemích 17. a 18. století. 5. Venkovské obyvatelstvo v českých zemích v 17. a 18. století. Rebelie poddaných. 6. Hospodářské proměny 17. a 18. století v českých zemích. 7. Habsburský absolutismus a české země. 19. století 1. Geneze novodobého českého národa. 2. Metternichovský absolutismus a revoluční rok 1848/49 v českých zemích. 3. Hlavní společenské ideje a proměna české společnosti v 19. století. 4. Průmyslová revoluce v českých zemích. 5. Národnostní otázka a proměna politického i společenského života v českých zemích až do 1. světové války. 6. Kulturní vývoj v 19. a na počátku 20. století v českých zemích. 20. století 1. Okolnosti vzniku samostatného československého státu. 2. Vývoj Československé republiky 1918-1938. 3. Mnichov 1938 a jeho důsledky. 4. Druhá československá republika. 5. Protektorát Čechy a Morava a česká společnost. 6. Československo v letech 1945-1948. 7. Komunistický totalitní režim v Československu. 8. 60. léta v Československu (kulturní, společenský a politický vývoj; Pražské jaro 1968). 9. Československo v období "normalizace" a pád komunistického režimu. 10. Československo a Česká republika po roce 1989.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
V rámci atestace z českých dějin je věnována pozornost chronologickém rozsahu od raného středověku do období soudobých dějin poč. 21. století. Studující má předem k dispozici rámcové okruhy k SZZk, které zkušební komise konkretizuje do dílčích otázek. Ty jsou zaměřeny na politický vývoj a jeho evropské, hospodářské, sociální a kulturní souvislosti. Studující losuje otázku za zvoleného období, k níž je přiřazena druhá otázka z jiného období, která má za úkol prověřit celkovou orientaci studujícího v dějinném vývoji českých zemí.
Nejsou
Předpoklady
Předpokladem možnosti skládat státní zkoušku je předchozí úspěšné uzavření indexu a dosažení potřebného počtu kreditních bodů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Nejsou
Doporučená literatura
  • bez literatury. bez literatury.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr