Předmět: Souvislá pedagogická praxe (z dějepisu pro jednoob. studium)

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe (z dějepisu pro jednoob. studium)
Kód předmětu KHI/SPP1
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
1. Motivační setkání (hospitace, ukázkové výstupy, požadavky, praktická cvičení) 2. Vlastní praxe - hospitační činnost - asistentská činnost - přípravná činnost - konkrétní výuka - inspekční činnost - komunikace s vyučujícími - evaluace 3. Zpráva o praxi 4. Evaluační workshop

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Na základě předchozího teoretického vzdělání umožňuje studentům získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Praxe umožňuje seznámit se s realitou výuky dějepisu na českých školách. Výuka probíhá na jednotlivých školských zařízeních pod vedením cvičného učitele v koordinaci s Centrem pedagogické praxe, didaktikem dějepisu a dalšími vyučujícími kateder FF i PF UJEP. V optimálním případě také formou kurzu - soustředění. Praxe je klíčovou aktivitou v rámci vysokoškolského studia budoucího učitele dějepisu.
Student si ověří v praxi přípravu a využití různých typů materiálů pro praktické užití v hodině, školním i mimoškolním prostředí (pracovní list, diskusní pavučina, portfolio, prezentace, test, skupinová práce, diskuse, práce s filmovou sekvencí, exkurze apod.) Student pozná a popíše konkrétní situaci výuky dějepisu na vybraném školním zařízení. Spolupracuje se svým cvičným učitelem a dalšími zaměstnanci školy. Student umí vytvořit tematický celek pro výuku dějepisu a jeden takový zpracuje. Student dokáže popsat úskalí přípravy na vyučovací jednotku, vzorové přípravy předloží a obhájí v rozboru. Student si ověřuje osobní vzdělávací styl a praktické předpoklady pro výkon učitelského povolání.
Předpoklady
Předmět navazuje na předměty Úvod do didaktiky dějepisu, Didaktika dějepisu I. (KHI/DID1), II, (KHI/DID2), případně Mezioborové vztahy I., II. Student využívá znalostí získaných v předmětu Obecná didaktika. Obdobně i z dalších oborů pedagogiky a psychologie. Stejně tak využívá informací a dovedností získaných v rozličných PVK. Předpokládá se znalost historického vývoje v rozsahu bakalářského a prvního ročníku magisterského stupně studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

Student připraví a obhájí své portfolio z praxe: 1. záznam z hospitace (schéma lekce, cíle, atmosféra, pozorování vybraného objektu) 2. přehled odučených hodin s vyznačenými cíli v optimálním případě jako tematický plán určitého celku 3. dvě přípravy na hodinu a) tradiční, výkladová b) netradiční, s využitím inovativních postupů 4. zpráva o stavu výuky dějepisu na daném školském zařízení 5. popis asistentské činnosti 6. sebeevaluace 7. vzorová výuková prezentace 8. využití filmové sekvence ve výuce Student získá pozitivní hodnocení od svého cvičného učitele. Student získá pozitivní hodnocení od svého koordinátora praxe, respektive od jím pověřeného zástupce. Student je schopen reflektovat svá vystoupení na praxi tak, aby se jeho pedagogické dovednosti zlepšily.
Doporučená literatura
  • Beneš Zdeněk, Gracová, Blažena. Průcha, J. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu ? teorie a multikulturní aspekty edukačního média.. Praha, 2008.
  • Činátl Kamil, Pinkas Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
  • Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
  • Hudecová Dagmar. Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha, 2006.
  • Labischová, Denisa - Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.
  • Lencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-451-6.
  • Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
  • Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
  • Märc Josef. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-032-7.
  • Märc Josef. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-367-0.
  • Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
  • Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní