Předmět: Seminář k bakalářské práci

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Seminář k bakalářské práci
Kód předmětu KHI/SBP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do semináře, seznámení s průběhem, formulace dílčích úkolů. 2. Prezentace témat bakalářských prací (téma, prameny, literatura, metoda, členění práce, problémy). 3. Charakter odborného textu, jeho zásady, typy a nároky 4. Kvalifikační práce jako specifický typ odborného textu (hlavní principy, součásti, typické nedostatky). 5. Bakalářské práce - analýza konkrétních ukázek (ukázky "špatných a dobrých" příkladů, typické problémy). 6. Prezentace výsledků odborné práce (principy, nároky, požadavky, prostředky, typické nedostatky). 7. Zásady mluveného odborného projevu (zásady a prostředky prezentování, typické nedostatky). 8. Prezentace bakalářské práce jako specifický typ odborného projevu. 9.-10. Praktický nácvik obhajoby, hodnocení, diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Hlavním cílem kurzu je dovést studenty k úspěšnému dokončení a obhájení bakalářské práce. Uvedený kurz si klade za cíl poskytnout studentům k danému úkolu co nejširší míru podpory, zároveň ovšem jejich postup dílčím způsobem kontrolovat a korigovat. Samotný kurz je realizován ve třech specifických úrovních. V tomto rámci bude v průběhu kurzu pozornost studentů nejprve zaměřena k problematice odborného (historického) textu, v jehož intencích bude obecněji probírána struktura a charakter jednotlivých částí bakalářské práce. Vedle obecné charakteristiky zde bude podstatnou součástí výuky i kriticky zaměřená práce s konkrétními materiály v podobě různých typů (a úrovně) textu odborného charakteru i vybraných příkladů již realizovaných kvalifikačních prací. Studenti se zde tak poměrně detailně seznámí s obsahem, metodami, kritikou literatury i pramenů v doporučených studiích a modelových bakalářských pracích. Další část výuky bude již posléze orientována k přímé podpoře dokončování bakalářské práce. Podkladem pro tuto etapu se stanou dílčí individuální i společné konzultace a diskusní bloky, v jejichž rámci studenti představí výsledky své badatelské práce i problémy, které bylo nutno překonat. Práci svých kolegů prostřednictvím diskuse hodnotí a ověřují tak kvalitu a relevanci dosažených výsledků i způsob jejich formulace. Poslední okruh, který je v rámci kurzu realizován, se zaměřuje již výhradně k průpravě vlastní obhajoby kvalifikační práce, resp. obecněji mluvenou formu prezentace výsledků odborné badatelské činnosti. Student by zde měl získat vhodný podklad pro prezentaci a kvalitní formulaci celkového pojetí svého badatelského výkonu, vlastní metodiky zpracování a především významu dosažených výsledků. V rámci opakované modelové diskuse nad výsledky vlastní kvalifikační práce i pracemi spolustudujících kolegů by si měl student osvojit obecnější principy i zásady vedení odborné debaty, měl by být připraven nejen obhájit výsledky svého badatelského výkonu, ale též diskusi vést a směřovat.
Student v rámci kurzu získá tyto způsobilosti: - v širokém rámci reflektuje zásady a principy psaného odborného historického textu, je schopen při tvorbě vlastního odborného textu tyto principy alespoň v základní úrovni respektovat i funkčním způsobem využívat. - zvládá a využívá široké spektrum obsahových i formálních náležitostí, které se specifickým způsobem váží k formulaci historicky orientovaného odborného textu (práce s odbornou literaturou, její hodnocení, citace pramenů a literatury aj.) - je si vědom etických principů oborné vědecké práce disponuje základními dovednostmi odborného mluveného projevu (zejm. obsah i příprava podkladů v podobě funkční prezentace)
Předpoklady
Absolvování kurzu Historický proseminář

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Podkladem pro udělení zápočtu je zejména aktivní účast v kurzu (docházka s max. 3 absencemi, účast v diskusi). Plnění průběžných úkolů (zhodnocení ukázek odborného textu, modelových bakalářských prací, prezentací, schopnost vedení diskuse).
Doporučená literatura
  • D. HOLOUŠOVÁ. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc, 1999.
  • S. ČMEJKROVÁ, F. DANEŠ, J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. null. Praha, 1999. ISBN null.
  • U. ECO. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní