Název předmětu | Dějiny pravěku |
---|---|
Kód předmětu | KHI/PRA |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata jednotlivých přednášek: 1. Dějiny pravěku - úvod do problematiky a dějiny oboru 2. Metody archeologické práce 3. Aktuální stav poznání procesu antropogeneze 4. Lidé jako sběrači a lovci - mladší paleolit a mezolit 5. Neolitická revoluce a její význam v dějinách 6. Neolitizace střední Evropy 7. Eneolit střední Evropy 8. Muž z ledovce (příklad soudobé mezioborové spolupráce v archeologii) 9. Střední Evropa ve starší a střední době bronzové 10. Střední Evropa v mladší a pozdní době bronzové 11. Střední Evropa ve starší době železné (době halštatské) 12. Střední Evropa v mladší době železné - keltská civilizace 13. Střední Evropa v době římské 14. Střední Evropa v době stěhování národů
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
V přednáškách je nejprve představena prehistorie a její základní metodologické přístupy. Dále je věnována pozornost dějinám pravěku a rané době historické (do příchodu Slovanů na naše území) s důrazem na vývoj ve střední Evropě, který je ovšem vždy uveden jak v potřebných širších souvislostech, tak zároveň konkretizován na příkladech archeologických lokalit z regionu, tj. severozápadních Čech.
Student se dokáže orientovat ve vývoji archeologie pravěku jakožto oboru a umí vysvětlit základy metod archeologické práce. Umí je vysvětlit v souladu s aktuálním stavem poznání, zejm. v návaznosti na: proces antropogeneze; význam neolitické revoluce; důležité civilizační změny v pravěkých dějinách střední Evropy; formování evropských jazykových a etnických skupin; dokáže charakterizovat jednotlivé archeologické kultury na příkladu lokalit z českých zemí, resp. přímo z regionu SZ Čech. |
Předpoklady |
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Písemná zkouška
Účast na přednáškách, studium doporučené literatury. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |