| Název předmětu | PVK Dějiny výtvarného umění V |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/PBZ50 |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvod - představení programu kursu a požadavků k zápočtu. 2. Evropské umění na přelomu 19. a 20. století I. (Avantgardy, utopie, manifesty, programy, konflikt "starého" a "nového" umění.) 3. Evropské umění na přelomu 19. a 20. století II. (Expresionismus, secese, kubismus, fauvismus, futurismus, abstrakní umění.) 4. Výstavy moderního umění na počátku 20. století v Praze. (Spolky a umělci: SVU Mánes, Osma, Skupina výtvarných umělců, Sursum ad.) 5. Evropské moderní umění 1. poloviny 20. století. (Dada a surrealismus, art deco, nová věcnost, Bauhaus ad.) 6. Umění a totalitní režimy (nacismus, stalinismus). (Umění v Německu a Itálii v období fašismu. Umění socialistického realismu - zvl. stalinistické období.) 7. Moderní umění v USA. (Šíření moderního umění do USA během a po 2. světové válce.) 8. Postmoderní umění na Západě. Základní charakteristiky postmoderního umění a jeho chronologické zařazení. 9. Postmoderní umění v Československu (resp. České republice) (Přijímání postmoderního umění ve specifické situaci v 80. a 90. letech 20. století.) 10. Umění ve věku své technické reprodukovatelnosti. Rozvoj grafických a reprodukčních technik v 19. a 20. stol., vliv na vnímání uměleckého díla. Benjaminova interpretace technické reprodukovatelnosti uměleckého díla. 11. Proměnlivý statut umělce a uměleckého díla. 12. - 13. Exkurze - Müllerova vila, Národní divadlo, kubistická architektura v Praze - Podolí. (čtyřhodinová exkurze). 14. Závěrečné setkání, shrnutí probrané látky, závěrečná diskuse.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s přehledným vývojem dějin výtvarného umění od konce 18. století do přelomu 19. a 20. století. Důraz je kladen na představení stylového vývoje a významných osobností daného období. Součástí kurzu je návštěva stálé expozice, výstavy nebo kulturní památky.
Absolvent prokazuje znalosti vývoje umělecké tvorby od vzniku vzniku klasicismu po závěr 19. století. Je schopen identifikovat a datovat významná umělecká díla a historické stavby, orientuje se v problematice jednotlivých škol, uměleckých center a významných osobností. Má přehled o základních titulech literatury domácí i cizojazyčné. |
| Předpoklady |
|
Není
KHI/PBD40 ----- nebo ----- KHI/PBZ40 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Docházka, průběžné plnění zadaných úkolů (např. účast na komentovaných prohlídkách výstava a stálých umělecko-historických expozic, prezentace), závěrečný písemný test. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|