|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých týdnech: 1. Úvod do problematiky, historie fotografické dokumentace 2. Základy digitální fotografie. 3.Seznámení s fotografickou technikou 4. - 5. Teoretické základy skladby obrazu a ideální nastavení expozice 6. - 7. Praktická ukázka získaných dovedností. Ukázka dokumentace a speciálního nasvícení hmotného pramene. 8. Teoretické seznámení s úpravou fotografií v graf. editoru. 9. Úvod do problematiky digitálního videa se zaměřením na dokumentaci hmotného kulturního dědictví 10. - 11. Základy práce s technikou. 12. Zvuková složka snímku. Možnosti namluvení doprovodného komentáře 13.. Možnosti následného softwarového zpracování pořízeného záznamu 14. Závěrečné vyhodnocení prací studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty jak s teoretickými, tak především s praktickými základy digitální fotografie a digitálního videa. Kurz je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zaměřena na poznání základní problematiky fotografie a videa - historie fotografie, obecná definice fotografie a videa, technické parametry a možné využití potřebné techniky, stavba a skladba obrazu, kompozice obrazu, představení základních editačních programů.
Absolvent kurzu získá znalosti a praktické dovednosti, které využije při audiovizuální a fotografické aktivitě směřující k základní dokumentaci či propagaci památkových objektů, movitých památek apod. Kromě práce se záznamovou technikou (fotoaparát, kamery, sférická kamera, podcastové studio) získá i kompetence v oblasti zpracování a úpravy záznamů v prostředí příslušných počítačových programů a aplikací.
|
|
Předpoklady
|
nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce s max. 3 absencemi, studium literatury, zpracování dokumentace drobné památky formou seminární práce, aktivní účast v diskuzi.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ADLER, Rudolf a MYSLÍK, Jiří. ABCD-- pro všechny: film a video. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-239-8241-9.
-
BARAN, Ludvík a BOJANOVSKÝ, Ilja. Úvod do filmového obrazu: určeno pro posl. fak. filmové a televizní. Praha, 1987. ISBN 80-239-8241-9.
-
Bezděk, Ladislav a Frouz, Martin. Digitální a digitalizovaná fotografie pro vědecké účely v praxi památkové péče. Praha. 2014.
-
Bezděk, Ladislav et. al. Barevná fotodokumentace mobiliárních fondů hradů a zámků: metodika standardního postupu při zhotovování barevné fotodokumentace jako součásti Základní evidence mobiliárních fondů hradů a zámků. Praha, 2000. ISBN 80-86234-09-6.
-
Freeman, Michael. Perfektní expozice: expozice pro lepší (digitální) fotografie. Brno. 2009.
-
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-606-8.
-
OLSENIUS, Richard. Digitální video; přehledný průvodce. Praha, 2009.
-
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. NAMU, 2017. ISBN 978-80-7331-455-2.
-
ZAPLETAL, Petr. Videotechnika; tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. Olomouc, 1997.
|