Předmět: Úvod do studia historie

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Úvod do studia historie
Kód předmětu KHI/PBH14
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
  • Stellner František, prof. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata přednášek po jednotlivých týdnech: 1. Historie jako věda, definice historie; úkol, užitečnost a veřejná role historie 2. Filozofie dějin, teorie dějin, historismus; periodizace historie 3. Územní, prostorové členění historie 4. Tematické členění historie; organizace historických věd v ČR 5. Historická metoda 6. Heuristika; odborný text, struktura odborného textu 7. Bibliografie, elektronické informační zdroje 8. Výpisky, citace, odkazy, poznámkový aparát 9. Prameny a literatura - základní seznámení 10. Odborné časopisy 11. Základní přehled typů pramenů 12. Edice pramenů 13. Kritika pramenů (vnější a vnitřní) Program seminářů: 1. Zásady vysokoškolského studia a systematika na pracovišti KHI 2. Otázky v rámci historického výzkumu. Jak formulovat zadání seminární práce - posteru. 3. Anotace, abstrakt, resumé, summary 4. Jak poznat odborný text 5. Odborná literatura - monografie, časopis, sborník 6. Databáze odborné literatury - domácí, zahraniční 7. Praktické práce s literaturou - citační norma 8. Praktické práce s literaturou - recenze 9. Struktura a technické provedení posteru 10. Metody práce s textem - komparace a kompilace 11. Prezentace historického výzkumu - referát 12. Základy historické terminologie 13. Prezentace semestrálních projektů 14. Prezentace semestrálních projektů, příprava na zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Získání základních praktických dovedností v historické práci.
Studenti získají základní představu o oboru. Zpracováním seminární práce tyto znalosti uplatní prakticky.
Předpoklady
Bez podmiňujících předmětů a předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet bude udělen na základě: A) docházka na přednáškách B) aktivní účast v diskuzích a vypracování a prezentování referátu během semináře C) splnění 2 úkolů prostřednictvím Moodlu: 1) Název zpracovávaného tématu a hlavní badatelskou otázku studující prodiskutuje s pedagogem na semináři. Téma je nutno co nejvíce zúžit/specifikovat (tematicky, časově, prostorově). Po schválení tématu a otázky vypracuje a nahraje do Moodlu Zadání seminární práce (Soubor v MS Word bude zahrnovat následující položky: - jméno studujícího, název seminární práce, anotace (na cca 10 řádků: časové a prostorové vymezení; hlavní a dílčí výzkumné otázky/cíle; předpokládané metody). 2) Po schválení předchozího úkolu studující provede rešerši pramenů a odborné literatury ke zvolenému tématu. Odevzdají ji do Moodlu jako soubor (MS Word/OpenOffice) podle bibliografického úzu daného Českých časopisem historickým. Soubor musí zahrnovat následující položky: jméno studujícího; název seminární práce; minimálně 2 nevydané či vydané prameny; minimálně 5 odborných knih, 1 populárně naučnou knihu, 2 studie ze sborníků, 1 časopiseckou studii z WoS nebo Scopus, 1 časopiseckou studii z JSTOR a 5 použitých databází (kromě povinných WoS, Scopus a JSTOR). Po dohodě s vyučujícím lze některé položky nahradit jinou. D) úspěšné absolvování písemného testu.
Doporučená literatura
  • Berger, Stefan - Feldner, Heiko - Passmore, Kevin (eds.). Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno. 2016.
  • Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Drška, Václav, Tomíček, David a kol. Prameny a historický narativ. Ústí nad Labem. 2023.
  • Dvořák, Tomáš a kol. Úvod do studia dějepisu I. Brno. 2014.
  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997.
  • Fasora, Lukáš a kol. Úvod do studia dějepisu II. Brno. 2014.
  • Hanuš, Jiří - Suk, Jiří (edd.). Dobrodružství historické interpretace. Brno. 2021.
  • Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
  • Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha. 2002.
  • Montanari, Massimo. Hlad a hojnost. Dějiny stravování v Evropě. Praha, 2003.
  • Rákosník, Jakub. Co je nového v historii. Praha. 2024.
  • Stellner, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
  • Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha. 2014.
  • Swainová, Harriet (ed.). Velké otázky historie. Praha. 2006.
  • Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha. 2005.
  • Toynbee, Arnold J. Studium dějin. Praha. 1995.
  • Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr