|
Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, seznámení s podmínkami a průběhem předmětu, představení tématu, základní literatura. 2. Výzkum materiální kultury v evropském kontextu 3. Domácí tradice výzkumu hmotné kultury 4. Ikonografické prameny k dějinám hmotné kultury 5. Ikonografické prameny k dějinám hmotné kultury 6. Písemné prameny k dějinám hmotné kultury (soukromoprávní prameny) 7. Písemné prameny k dějinám hmotné kultury (egodokumenty) 8. Materiální kultura a výzkum kultury každodenního života 9. Materiální kultura a životní cyklus raně novověkého člověka 10. Genderové aspekty výzkumu hmotné kultury 11. Sociální status a hmotná kultura - šlechtic 12. Sociální status a hmotná kultura - měšťan 13. Sociální status a hmotná kultura - venkovan 14. Zhodnocení a evaluace zadaných témat
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou interdisciplinárního konceptu výzkumu materiální kultury, jehož součástí je i zájem o dějiny předmětů, které zkoumají proměnu jejich funkcí determinovanou jejich materialitou, vztah uživatelů k nim i jejich role v rámci sociálního statusu majitelů. Předmět je vnímám jako symbol životního stylu, který se podílí na sociální diferenciaci a vytváří symbolické "kulturní hranice". Je součástí tzv. objektivizovaného kulturního kapitálu, který má klíčovou funkci v kulturní a sociální inkluzi/exkluzi.
Studující v rámci seminárního úkolu na zadané téma prokáže schopnost pracovat s odbornou literaturou a s porozuměním interpretovat zadaný ikonografický nebo písemný historický pramen související s různými aspekty hmotné kultury a každodenního života. Téma je schopen prezentovat, je schopen reagovat na dotazy a odborně argumentovat.
|
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Požadavky na studující: - referát a prezentace v PowerPointu na zvolené téma (MS Office) - aktivní účast na výuce - maximálně dvě absence, třetí je možná, avšak pouze po předchozí dohodě
|
|
Doporučená literatura
|
-
D. Hicks, W. Whyte et al. A cultural history of Objects I ? VI. London. 2021.
-
H. Appelt (ed.). Die Funktion der schriftlichen Quelle in der Sachkulturforschung. Wien. 1976, ISSN 0029-9669.
-
H. de Morant. Dějiny užitého umění. Praha. 1983.
-
J. Pešek. Měšťanská vzdělanost a kultura v předbělohorských Čechách 1547-1620 (Všední dny kulturního života). Praha. 1993.
-
J. Petráň, L. Petráňová. Rolník v evropské tradiční kultuře. Praha. 2000.
-
K. Pauknerová. Antropologie, archeologie a interpretativní přístup: příklad domova. Antropowebzin 2. 2014.
-
K. Pauknerová. Co říká dům: možnosti symetrického přístupu k materialitě domova. Český lid 101/4. 2014.
-
L. Kybalová. Dějiny odívání, renesance. Praha. 1996.
-
L. Kybalová. Dějiny odívání, středověk. Praha. 2021.
-
L. Petráňová, J. Vařeka. Vybavení venkovské zemědělské usedlosti v době předbělohorské na pozadí poddanských inventářů. Archaeologia historica 12. 1987.
-
L. Petráňová. Nové historickoantropologické proudy evropského národopisu: k problému integrované "historické sociální vědy?. Český lid 78. 1991.
-
R. van Dülmen. Historická antropologie. Praha. 2002.
-
T. Meier (Hrsg.). Materiale Textkulturen. Konzepte?Materialien?Praktiken. Berlin?München?Boston. 2015.
-
V. Bůžek, P. Král. Člověk českého raného novověku. Praha. 2007.
-
Z. Smetánka. Legenda o Ostojovi. Praha. 2010.
|