Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. postavení dějepisu v RVP 2. dějepis a biologie 3. dějepis a další přírodní vědy 4. dějepis a jazyky 5. dějepis a zeměpis 6. dějepis a výchovy 7. dějepis a základy společenských věd 8. dějepis a informatika 9. dějepis a statistika 10. dějepis a programy Kritické myšlení, Face To Face, Zmizelí sousedé ... 11. využití mapy v hodinách dějepisu 12. využití narativního pramene v hodinách dějepisu 13. využití filmové sekvence v hodinách dějepisu 14. historické znalosti a dovednosti vzhledem k věku žáků a studentů, otázka návaznosti jednotlivých stupňů výuky dějepisu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs rozvíjí styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální a horizontální mezioborovostí. Předmět dále rozvíjí jednotlivé koncepce školního dějepisu, především projektovou výuku. Předmět hledá styčné plochy mezi jednotlivými školními předměty - především mezi dějepisem a zeměpisem, literaturou a dalšími výchovami, jazyky, ale i přírodními vědami a moderními komunikačními technologiemi.
Student dovede vytvořit různé typy materiálů pro praktické užití v hodině (pracovní list, diskusní pavučina, portfolio) Student zná a ovládá různé role učitele při diskusi (moderátor, účastník, zapisovatel, expert). Student umí vytvořit program, který umožňuje koordinovat výuku dějepisu s dalšími vzdělávacími obory. Student popíše zásady tvorby vzdělávacích projektů.
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na konkrétní předmět Mezioborové vztahy I. (KHI / 0481) a dále rozvíjí probraná témata a dovednosti zde získané.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům - v písemné i ústní podobě. Student se účastní diskuse jako moderátor i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student bude analyzovat několik vzdělávacích materiálů. Student bude schopen sestavit projekt, ve kterém využije kooperaci několika témat, několika vzdělávacích oborů.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš Zdeněk, Gracová, Blažena. Průcha, J. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu ? teorie a multikulturní aspekty edukačního média.. Praha, 2008.
-
Činátl Kamil, Pinkas Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
-
Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
-
Hudecová Dagmar. Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha, 2006.
-
Labischová, Denisa - Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.
-
Lencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-451-6.
-
Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
-
Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
-
Märc Josef. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-032-7.
-
Märc Josef. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-367-0.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.
|