|
Vyučující
|
-
Karlíček Petr, Mgr. Ph.D.
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Vývoj archivní správy a archivů od roku 1918 po současnost 2. Archivní prameny, jejich druhy, možnosti, úskalí 3. Možnosti archivního výzkumu pro období 1918-1945 4. Možnosti archivního výzkumu pro období po roce 1945
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na představení pramenné základny k vybraným kapitolám dějin 20. století. V jeho průběhu se posluchači seznámí s charakteristikou pramenů, možnostmi jejich využití, dostupností, analýzou a kritikou. Získají přehled o struktuře a funkci archivů v ČR a informativně též v dalších zemích. Mimo písemných pramenů, které budou prezentovány jak ve formě edic, tak originálů, bude věnována pozornost méně tradičním pramenům jakými jsou karikatura, fotografie, filmové týdeníky (případně dobové dokumenty) a film. Tematicky se bude kurz věnovat především záležitostem česko-německých vztahů a obdobím let 1918-1989 s kontextovými přesahy.
Studenti se účastní přednášek a seminářů, na něž se připravují pomocí doporučených a poskytnutých podkladů a literatury. O jednotlivých problémech diskutují a zasazují je do širších souvislostí.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
KHI/KMZ30
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti povinně docházejí na semináře, přičemž je nutná minimálně 80 % docházka ke splnění předmětu. Připravují se na semináře pomocí poskytnutých materiálů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha, 1995.
-
Geršlová, Jana. Vádémekum vědecké a odborné práce. Šenov, 2009.
-
Josef BARTOŠ - Stanislava KOVÁŘOVÁ. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
-
PETRÁŇ, J. a kol. Úvod do studia dějepisu, III., Nauka o historických pramenech. Praha, 1983.
|