Předmět: Metody a postupy historické práce I

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Metody a postupy historické práce I
Kód předmětu KHI/KMZ11
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
  • Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Co je to historie? 2. Je historiografie literaturou i uměním? 3. O historické pravdě, ideologii, objektivitě, etice v historické naraci a práci historika. 4. Mikrohistorie a historická antropologie. 5. Čarodějnické procesy jako modelové téma.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Unikátnost předmětu spočívá v tom, že je vyučován ve třech navazujících semestrech a na jeho výuce se podílí větší množství odborníků napříč různými generacemi pracovníků KHI FF UJEP. Podobně pestrá je i tematická skladba. Kurz začíná obecným poznáním základních teoretických postulátů historické vědy a historického psaní, přechází v lekce umožňující seznámení se s metodami a postupy historické antropologie. V druhém semestru přibližuje posluchačům významné fenomény studia 19. století, jimiž nepochybně jsou církevní dějiny, následně akcentuje možnosti pramenného výzkumu dějin moderních, prostřednictvím tzv. oral history. Končí výkladem o tématech nejnovějšího bádání, kterými jsou tzv. gender studies a jejich napojení na kulturu, resp. pop-kulturu. Kurz o třech semestrech si tak za cíl klade poučit studenty magisterského studia o postupech historické práce, jež lze označit jako tradiční, ale i o postupech, jež jsou vnímané jako moderní. Dále je jeho cílem poučit je o filozoficko-historickém rozměru historikovy práce, stejně jako o rozměru etickém a poučit je o inspirativních zdrojích z prostředí anglo-amerického, ale stejně tak středoevropského i francouzského.
Student dobře rozpozná základní teoretická východiska historiografie 20. století. Umí rozlišit základní trendy historického poznávání raného novověku. Rozumí problematice historické antropologie a mikrohistorie. Dovede pracovat s písemnými prameny a zná zásady jejich interpretace. Samostatně umí vyhodnotit fenomény lidového lékařství i čarodějnictví.
Předpoklady
Schopnost kriticky interpretovat historické prameny.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Studenti se musí dostavovat na výuku a projevovat se v ní aktivně. Reagovat na dotazy, vstupovat do diskuse, číst a interpretovat prameny. Podmínkou k získání zápočtu je úspěšně splněný test, jehož součástí jsou i otázky směřující k poznání a výkladu pramene.
Doporučená literatura
  • Abramsová, L. Zrození moderní ženy. Brno, 2005.
  • Bahenská, M. Počátky emancipace žen v Čechách. Praha, 2005.
  • Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Burke, P. Co je kulturní historie?. Praha, 2011.
  • Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
  • Burke, P. New Perspectives on Historical Writing. Penn Press, 2007.
  • Carr, E. H. Co je historie?. Praha, 1967.
  • Certeau, M. de. Psaní dějin. Brno, 2011.
  • Čadková, K. - Lenderová, M. - Stráníková, J. Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Pardubice, 2006.
  • Čevelová, Z. Gender, víra a manželství v "dlouhém" 19. století. Pardubice, 2012.
  • Dülmne, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
  • Ginzburg, C. Clues, Myths, and the Historical Method. Baltimore, 1992.
  • Grele, R. J. Envelops of Sound: The Art of Oral History. Chicago, 1975.
  • Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
  • Horská, P. Naše prababičky feministky. Praha, 1999.
  • Howell, M. - Prevenier, W. From Realible Sources. An Introduction to Historical Methods. Ithaca - London, 2001.
  • Hughes, H. S. Historie jako umění a jako věda. Praha, 1970.
  • Hutečka, J. a kol. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Praha, 2012.
  • Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
  • Kalista, Z. Cesty historikova myšlení. Praha, 2002.
  • Kalnická, Z. Úvod do gender studies.. Opava, 2009.
  • Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
  • Lenderová, M. K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha, 1999.
  • Malínská, J. Do politiky prý žena nesmí - proč? Vzdělání a postavení žen v české společnostii v 19. a na počátku 20. století. Praha, 2005.
  • Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
  • Muir, E. - Ruggiero, G. (edd.). Microhistory and the Lost Peoples of Europe. Baltimore - London, 1991.
  • Perks, R. T. - Thompson, A, (edd.). The Oral History Reader. London - New York, 1998.
  • Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
  • Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
  • Vaněk, M. Orální historie. Olomouc, 2003.
  • Věšinová, E. - Maříková, H. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha, 1999.
  • Veyne, P. Jak se píšou dějiny. Praha: P. Mervart, 2010.
  • Vodáková, A. - Vodáková, O. Rod ženský. Kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme. Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr