Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe 2. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky 3. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace) 4. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu Distanční výuka: 1. Zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ 2. Opakování ve výuce dějepisu. Hodnocení, testování, zpětná vazba ve 3. Učitelské a žákovské portfolio 4. Zvládnutí edukačního procesu v dějepisu na SŠ 5. Současné inspirace výuky dějepisu (z vlastní studentské praxe)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Komplexní reflektivní seminář praxe má charakter předmětu, kterým je završena výuka oborové didaktiky dějepisu. Na základě teoretické výuky a vykonaných praxí získává student rozmanité a konkretizované evaluační nástroje, reflektují moderní didaktickými postupy z konkrétní školní praxe a zároveň je aplikují ve svých portfoliích. Revidované studentské portfolio (sbírka konkrétních výstupů) je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student nevytváří portfolio nové, ale promýšlí a upravuje své předchozí výstupy. Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s teoretickými výstupy obecné i oborových didaktik identifikovat vlastní pedagogický styl, svá pozitiva, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti, případně hledat prostředky k zlepšení.
Student: 1) analyzuje, reflektuje a obhájí svůj učební styl 2) objasní diference ve výuce dějepisu dle věku žáků, lokality, typu školního zařízení 3) prokazuje základní pedagogické dovednosti 4) kooperuje s kolegy a poskytuje reflexi, zpětnou vazbu svým kolegům 5) popíše a zdůvodňuje cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Průběžná pedagogická praxe. KHI/KMU13 Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ KHI/KMU22 Souvislá pedagogická praxe na SŠ KHI/KMU31
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
Reflektovaný pedagogický deník. Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky dějepisu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky dějepisu c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy - metody - figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností)
|
Doporučená literatura
|
-
HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí.. Praha, 2021. ISBN 978-80-242-7476-8.
-
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998.
-
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha. 2002.
-
STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum,, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
ŠVEC, Vlastimil. Determinanty účinnosti učitelských praxí.. Brno, 2020. ISBN 978-80-210-8132-1.
-
VLČKOVÁ, Kateřina. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno. 2020.
|