|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Motivační setkání (hospitace, ukázkové výstupy, požadavky, praktická cvičení) 2. Vlastní praxe (probíhá pod vedením cvičného učitele na konkrétním školním zařízení) - hospitační činnost - asistentská činnost - přípravná činnost - konkrétní výuka - inspekční činnost - komunikace s vyučujícími - komunikace s kolegy - evaluace: Průběžné zprávy o praxi formou vstupu do Moodle 3. Evaluační workshop (představení konkrétních zkušeností z praxe)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Praxe probíhá na vybraných základních školách (v odůvodněných případech na nižším gymnáziu) pod vedením prověřených vyučujících (provázející učitel/ka) tak, aby studenti/tky měli dostatečnou možnost proniknout do fungování základních škol. Studenti/tky vykonávají hospitační, asistentskou a přímou výukovou činnost v kooperaci se svým vedoucím praxe (cvičným učitelem, mentorem, provázejícm učitelem/kou) a pod dohledem dalších vyučujících daného předmětu, respektive dalších vyučujících katedry či Centra pedagogické praxe příslušné fakulty.
Student/ka: 1) je schopen na základě hospitace analyzovat učební situaci ve třídě 2) připraví učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 3) realizuje učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 4) kooperuje s kolegy a poskytovat reflexi, zpětnou vazbu svým žákům, cvičnému učiteli, kolegům 5) reflektuje svá vystoupení na praxi tak, aby se jeho pedagogické dovednosti lepšily
|
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Didaktika dějepisu Průběžná pedagogická praxe. Případně: Mezioborové vztahy dějepisu I. Předmět probíhá v kooperaci s předměty: Didaktika dějepisu II. Případně: Mezioborové vztahy dějepisu II.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Studenti/tky absolvují: - předepsaný počet náslechových hodin dějepisu, jejich rozbor s provázejícím učitelem/kou - předepsaný počett hodin přímé výuky dějepisu a jejich rozbor s vyučujícím - asistentskou činnost podle potřeb školního zařízení Zpracují do portfolia pedagogické praxe: - záznamy hospitovaných hodin - záznamy o odučených hodinách s vymezenými cíli - přípravy a veškeré výukové podklady, testy, pracovní listy, apod. - záznamy o nepřímé pedagogické činnosti v rámci praxe - autoevaluaci Získají evaluaci od vedoucího praxe, žáků Předloží výstupy žákovských činností Student/ka získá pozitivní hodnocení od svého cvičného učitele a od svého koordinátora praxe, respektive od jím pověřeného zástupce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7. .
-
Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.
|