Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.Didaktizovaný pramen - koncepce, možnosti, praxe 3. Využití psaných textů v hodinách dějepisu 4. Využití ikonického materiálu v hodinách dějepisu 5. Využití filmu ve výuce dějepisu 6. Možnosti výuky mimo školu, spolupráce s dalšími institucemi Distanční výuka: 1. Specifika a možnosti výuky pravěku a starověku 2. Specifika a možnosti výuky středověku 3. Specifika a možnosti výuky novověku do konce 18. století 4. Specifika a možnosti výuky moderních dějin 5. Specifika a možnosti výuky 20. a počátku 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu, zejména v lekcích "praktických dílen", které jsou zaměřeny na přípravu a realizaci modelových hodin. Student získává přehled o základních koncepcích, technikách, metodách didaktiky dějepisu nejen z českého prostředí. Výuka umožňuje seznámit se s praktickými výstupy využívanými v českých školách. Výuka probíhá v kooperaci s institucemi podílejícími se na vzdělávání. Klíčová témata představují koncepty kritického myšlení, historické gramotnosti a badatelsky orientované výuky.
Student: 1) prokazuje schopnost didaktické analýzy vzhledem k vybranému didaktickému celku 2) dokáže vytvářet didaktizované prameny rozmanitého typu 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen vytvářet učební figury 5) je schopen zorganizovat učební figury v rámci rozsáhlejších výukových celků
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Didaktika dějepisu I. KHI/KMU11 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Mezioborové vztahy dějepisu II. KHI/KMU21 Souvislá pedagogická praxe na 2. st. ZŠ KHI/KMU22 Student je schopný využívat základní technologické dovednosti v práci s počítačem.
KHI/KMU10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student vytváří portfolio základních výstupů k předem stanovenému, zvolenému a obhájenému tematickému celku. Toto portfolio obhájí ve studentském kolokviu, v prostředí aplikace moodle. Po úspěšné obhajobě student složí ústní zkoušku, která v první části vychází jak teoretické, tak praktické reflexe portfolia. V druhé části zkouška prověřuje studentovu schopnost diskutovat nad problémy výuky dějepisu.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš Zdeněk, Gracová, Blažena. Průcha, J. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu ? teorie a multikulturní aspekty edukačního média.. Praha, 2008.
-
ČINÁTL, Kamil, PINKAS, Jaroslav. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912-11.
-
Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
-
Hudecová Dagmar. Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha, 2006.
-
Ilencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená.
-
Labischová, Denisa. Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008.
-
Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
-
Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
-
Märc Josef. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-032-7.
-
Märc Josef. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-367-0.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Strandling Robert. Multiperspektiva ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele.
|