Předmět: Dějiny vědy a vzdělanosti

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Dějiny vědy a vzdělanosti
Kód předmětu KHI/KDVV
Organizační forma výuky Společná konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy jednotlivých přednášek: 1. Věda a vzdělanost jako předmět historiografického bádání 2. Antická věda a vzdělanost - konstituování kánonu artes liberales 3. Křesťanství a pohanské dědictví - problematika translace antické vzdělanosti v raném středověku 4. Karolínská renesance a její význam pro duchovní kulturu 5. Renesance 12. století - postoje k přírodě 6. Výuka na (katedrálních) školách ve Francii - případ Abaelard 7. Vznik univerzit a scholastika 8. Lidské tělo v postulátech středověké fyziologie a medicíny 9. Mor a reakce na epidemie ve středověku a raném novověku 10. Italská renesance a problematika humanismu 11. Magie ve středověku a raném novověku 12. Knihtisk a jeho dopad na kulturu čtení - vzdělanost v raném novověku 13. Vědecká revoluce raného novověku - kosmologické otázky 14. Věda a vzdělanost na prahu moderní doby - osvícenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Zamýšleným cílem předmětu je seznámit posluchače se základními tématy historie vědy a vzdělanosti v širším slova smyslu (vzdělanost jako součást kultury) v časovém rozsahu antika - konec raného novověku. Důraz je kladen na evropský prostor a převážně latinsky ukotvenou kulturu. V chronologickém pořadí jsou probírány nejvýznamnější osobnosti dějin vědy, metody poznávání, instituce a myšlenkové postuláty charakteristické pro danou epochu.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam klíčových osobností evropského vývoje na poli vědy i vzdělanosti a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům. Je schopen operovat s termíny "tradice", "kontinuita" při posuzování jednotlivých aspektů evropské (duchovní) kultury.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Studentům je doporučena pozorná účast na přednáškách a studium předepsané odborné literatury.
Doporučená literatura
  • Bernal, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960.
  • Burke, P. Společnost a vědění I. Praha, 2007.
  • Curtius, E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
  • Floss, P. Architekti křesťanského středověkého myšlení. Praha, 2004.
  • Hadot, P. Závoj Isidin. Esej o dějinách ideje přírody. Praha, 2010.
  • Kratochvíl, Z. Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha, 2009.
  • Kristeller, P. O. Osm filosofů italské renesance. Praha, 2007.
  • Kuhn, T. S. Struktura vědecký revolucí. Praha, 1998.
  • Le Goff, J. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
  • Yatesová, F. Giordano Bruno a hermeneutická tradice. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A16) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní