The content focus of observational practice is based on the still insufficient theoretical equipment and practical readiness of students in the field of didactics. The aim of the course Observational Practice is to get acquainted with the school environment and school life, ie with school facilities and with the specific needs and peculiarities of individual groups of students in school facilities, including acquaintance with teaching methods and organizational forms of work in school facilities. The recommended content and formal side of the output is the Diary of Observational Practice. The student will perform an internship of 13 hours shading the practice mentor and other assigned pedagogical staff (eg educational counselor, school prevention methodologist, school special pedagogue, school psychologist), shading is analyzed. The prerequisite is that internships are conducted primarily at faculty and cooperating facilities of FF UJEP.
|
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X..
-
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Praha. 2021.
-
Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
STROUHAL, Martin (ed.). . Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha. 2016.
-
ŠVEC, Vlastimil; SVOJANOVSKÝ, Petr; PRAVDOVÁ, Blanka; LOJDOVÁ, Kateřina; ONDRÁČKOVÁ, Michaela et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Pedagogika v teorii a praxi.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha,, 2002.
-
VLČKOVÁ, Kateřina; LOJDOVÁ, Kateřina; LUKAS, Josef; MAREŠ, Jan; ŠKARKOVÁ, Lucie et al. . Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno. 2020.
|