Předmět: Observační pedagogická praxe

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Observační pedagogická praxe
Kód předmětu KHI/KBH71
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření observační praxe vychází z dosud nedostatečné teoretické vybavenosti a praktické připravenosti studentů v oblasti oborových didaktik. Cílem předmětu Observační praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních. Student poznává systém fungování vyučujícího v rámci systému vzdělávání České republiky. Doporučenou obsahovou a formální stránkou výstupu je Deník observační praxe. Student vykoná praxi v délce 13 hodin především formou stínování provázejícího učitele a dalších pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog), stínování je rozborované.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům reálné informace o školském prostředí s důrazem na vyučovací metody, organizační formy práce ve školských zařízeních a na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Student vykoná praxi v délce 13 hodin. Předpokladem je konání praxí přednostně na fakultních a spolupracujících zařízeních FF UJEP.
Předpokladem absolvování předmětu je konání pedagogické praxe primárně na fakultních školách FF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto observační praxi CODP FF UJEP.
Předpoklady
Předpokladem je konání praxí primárně na fakultních a jiných spolupracujících zařízeních FF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto observační praxi CODP FF UJEP. Studenti se na výběru místa praxe aktivně podílí.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- řádné absolvování praxe na schváleném školském zařízení - odevzdání elektronické verze portfolia z praxe - odevzdání hodnocení provázejícího vyučujícího
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X..
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Praha. 2021.
  • Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
  • PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
  • PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • STROUHAL, Martin (ed.). .  Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha. 2016.
  • ŠVEC, Vlastimil; SVOJANOVSKÝ, Petr; PRAVDOVÁ, Blanka; LOJDOVÁ, Kateřina; ONDRÁČKOVÁ, Michaela et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Pedagogika v teorii a praxi.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8.
  • TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha,, 2002.
  • VLČKOVÁ, Kateřina; LOJDOVÁ, Kateřina; LUKAS, Josef; MAREŠ, Jan; ŠKARKOVÁ, Lucie et al. . Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr