Obsahové zaměření observační praxe vychází z dosud nedostatečné teoretické vybavenosti a praktické připravenosti studentů v oblasti oborových didaktik. Cílem předmětu Observační praxe je bližší seznámení se se školským prostředím a životem školy, tj. se školskými zařízeními a se specifickými potřebami a zvláštnostmi jednotlivých skupin žáků školských zařízení, včetně seznámení se s vyučovacími metodami a organizačními formami práce ve školských zařízeních. Student poznává systém fungování vyučujícího v rámci systému vzdělávání České republiky. Doporučenou obsahovou a formální stránkou výstupu je Deník observační praxe. Student vykoná praxi v délce 13 hodin především formou stínování provázejícího učitele a dalších pedagogických pracovníků (např. výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog), stínování je rozborované.
|
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X..
-
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Praha. 2021.
-
Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
STROUHAL, Martin (ed.). . Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha. 2016.
-
ŠVEC, Vlastimil; SVOJANOVSKÝ, Petr; PRAVDOVÁ, Blanka; LOJDOVÁ, Kateřina; ONDRÁČKOVÁ, Michaela et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí. Pedagogika v teorii a praxi.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8.
-
TVRZOVÁ, I. A KOL. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha,, 2002.
-
VLČKOVÁ, Kateřina; LOJDOVÁ, Kateřina; LUKAS, Josef; MAREŠ, Jan; ŠKARKOVÁ, Lucie et al. . Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno. 2020.
|