Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření asistentské pedagogické praxe: - pedagogická práce s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ - pomoc učiteli s přípravou na vyučování - zapojení do přímé i nepřímé pedagogické činnosti v pozici asistenta pedagoga - pedagogická komunikace se žáky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem praxe je spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti nejen u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale rovněž pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem. Student je v roli asistenta pedagoga.
Student získá dovednosti spolupracovat s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti nejen u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale rovněž pomáhat při komunikaci mezi žáky a mezi žáky a učitelem.
|
Předpoklady
|
Absolvování předchozích pedagogických praxích v logické návaznosti. Jedná se o observační pedagogickou praxi a klinickou pedagogickou praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student vykoná 20 hodin praxe na plně organizované základní nebo na střední škole. Na počátku praxe student absolvuje 4 náslechové (hospitační) hodiny, následovat budou hodiny asistentské v předmětu odpovídajícím studijnímu programu. Hodiny jsou rozborované. Student si povede pedagogický deník, který předloží po skončení asistentské praxe oborovému didaktikovi. Pedagogický deník se stává součástí portfolia pedagogické praxe. Školské zařízení si po dohodě s CODP FF UJEP vybírá student samostatně.
|
Doporučená literatura
|
-
FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha. 2021.
-
GABAŠOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. GABAŠOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
-
HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Praha. 2021.
-
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha. 2002.
-
SMETÁČKOVÁ, Irena; MARTANOVÁ, Veronika; FRANCOVÁ, Veronika; VIKTOROVÁ, Ida; FRANKE, Helena et al. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci. Praha. 2021.
-
STANĚK, Martin; OKROUHLÁ, Jana. Asistent pedagoga: praktický rádce. Praha. 2022.
|