Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Využití IT v historické vědě (databáze a kvantitativní metody, digitalizace pramenů), kontext humanitních věd 2. Digitalizace pramenné základny (typy pramenů a jejich elektronické zpřístupnění, databáze, možnosti využití digitalizovaných pramenů, ukázky - příklady) 3. IT ve školním dějepise - popularizaci a prezentace výsledků historické vědy (příklady projektů, dějepisný software), fenomén "serious game" ve vztahu k historickému oboru, diskuse 4. Genealogické programy jako specifický typ "dějepisného software" 5. Tvorba elektronické prezentace v historickém oboru, principy vizuálního doprovodu sdělování výsledků výzkumu (prvky, prostředky, ukázky) 6. "Historie v tabulkách" (software pro analýzu kvantitativních pramenů v kontextu historické demografie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Kurz bude zaměřen k těm tématům z oblasti informačních technologií, které mohou prospět odbornému historikovi při odborné práci či popularizaci výsledků historického bádání. Představena zde bude široká škála programů, které lze využít v historickém oboru (databázový a genealogický software, prezentační programy, audioeditory, videoeditory apod.), ve spektru programových prostředků bude přitom pozornost zaměřena na bezplatně využitelné programy licence typu freeware.
Student po absolvování kurzu: - disponuje základním přehledem možností, jak využít prostředků světa informačních technologií v oboru historie a vzdělávacích postupech oboru - má představu o rozsahu a významu digitalizace pramenného materiálu - dokáže vytvořit různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění - dokáže vhodně využít vybraných programových prostředků pro editaci audiomateriálu historického charakteru (výpověď pamětníka) - zpracovat genealogické schéma s využitím některého z genealogických programů; - vytvořit jednoduchou účelnou a přehlednou databázi na základě vybraného historického pramene statistické povahy
|
Předpoklady
|
Alespoň základní znalost obsluhy osobního počítače a jeho obecně dostupného programového vybavení (zejm. programy balíku Office).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Plnění průběžně zadávaných úkolů: (1) recenze vybrané aktivity k problematice IT a historie; (2) vytvoření genealogického schématu ve vybraném programu (3) vytvoření prezentace; (4) editace audiomateriálu /výpovědi pamětníka/ (5) vytvoření účelné databáze na základě rozboru statistického pramenného materiálu)
|
Doporučená literatura
|
-
Základní literatura k jednotlivým okruhům výuky k dispozici v Moodle (viz Aktivity).
-
CARR Nicholas. Nebezpečná mělčina - Jak internet mění náš mozek. Praha, 2017.
-
LOVELOCK James. Novacén. Brno, 2022.
-
SPITZER Manfred. Kybernemoc. Brno, 2016.
|