Vyučující
|
-
Okurka Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Základní milníky politického a sociálního vývoje Evropy od Francouzské revoluce do I. světové války - klíčové problémy. 2. Vývoj hlavních ideových proudů na konci 18. a v průběhu 19. století. Pozornost bude věnována idejím liberalismu, konzervatismu, socialismu, nacionalismu. 3. Industrializace - technický pokrok - sociální problémy - urbanizace. 4. Svět mimo Evropu. Kolonie a jejich vliv na politiku mocností v 19. stol., nové formy koloniální politiky 5. Kulturní dějiny 19. století a proměna společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmětem oboru je podrobnější rozbor nejdůležitějších problémových okruhů obecných dějin novověku od propuknutí Francouzské revoluce po první světovou válku. Tento tematický celek je rozložen do několika dílčích témat: vývoj hlavních ideových proudů na konci 18. a v průběhu 19. století (pozornost bude věnována zejména idejím liberalismu, konzervatismu, socialismu, nacionalismu); svět mimo Evropu; kolonie a jejich vliv na politiku mocností, nové formy koloniální politiky; hospodářské a sociální problémy 19. století; kulturní dějiny 19. století a proměna společnosti.
Student získá v rámci absolvování předmětu v rámci seminářů schopnost porozumět pramenům z daného období a bude schopen zodpovědět otázky, které jejich prezentací budou otevřeny. V rámci přednášek se naučí nejen orientovat se v dané době, ale bude také seznámen s dobovým přesahem některých problémů, které mohou vést až k dnešnímu dění, například sociální problematika, rasové otázky apod.
|
Předpoklady
|
Obecné dějiny středověku a obecné dějiny raného novověku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Udělení zápočtu bude podmíněno aktivní účastí na seminářích a přednesení referátu, který bude úvodem pro diskusi k dané problematice. K ústní zkoušce přinese student seznam prostudované literatury obsahující min. 6 monografií ze seznamu doporučené četby (nikoli učebnice a syntézy). Jednu otázku u zkoušky obdrží na základě prostudované literatury, druhou si vylosuje. Pro úspěšné složení zkoušky musí vyhovujícím způsobem zodpovědět obě otázky.
|
Doporučená literatura
|
-
Cameron, R. Stručné ekonomické dějiny světa. Praha:Victoria Publishing, 1996.
-
Hanuš, J. (ed.). Dějiny kultury a civilzace Západu v 19. století. Brno, 2002.
-
Hroch, M. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
-
Jenkins, R. Gladstone. Praha, 2000.
-
Křivský P., Skřivan A. Století odchází. Praha, 1982.
-
LENDEROVÁ Milena, JIRÁNEK Tomáš, MACKOVÁ Marie. Z dějin české každodennosti. Praha, 2010. ISBN 978-80-246-1683-4.
-
Loewenstein, M. Otto von Bismarck. Praha, 1967.
-
RAPPORT, Michael. Evropa 19. století. Praha, 2011.
-
Skřivan A. Evropská politika 1648-1914. Praha, 1999.
-
Veber, V. Mikuláš II. a jeho svět. Rusko 1894-1917. Praha, 2000.
|