|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Klasicismus, romantismus, realismus. 2. Impresionismus, postimpresionismus. 3. Generace Národního divadla, prerafaelité, symbolismus, secese. 4. Architektura 19. století. 5. Sochařství 19. století.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s přehledným vývojem dějin výtvarného umění od konce 18. století do přelomu 19. a 20. století. Důraz je kladen na představení stylového vývoje a významných osobností daného období. Součástí kurzu je návštěva stálé expozice, výstavy nebo kulturní památky.
Absolvent prokazuje znalosti vývoje umělecké tvorby od vzniku vzniku klasicismu po závěr 19. století. Je schopen identifikovat a datovat významná umělecká díla a historické stavby, orientuje se v problematice jednotlivých škol, uměleckých center a významných osobností. Má přehled o základních titulech literatury domácí i cizojazyčné.
|
|
Předpoklady
|
Absolvování povinného kurzu Dějiny výtvarného umění IV.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Docházka, průběžné plnění zadaných úkolů (např. účast na komentovaných prohlídkách výstava a stálých umělecko-historických expozic, prezentace), závěrečný písemný test.
|
|
Doporučená literatura
|
-
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha. 2002.
-
Eco,Umberto. Dějiny krásy.. Praha: Argo, 2005.
-
Huyge, R. Umění nové doby. Praha, 1974.
-
LAHODA V.; NEŠLEHOVÁ, M. Dějiny českého výtvarného umění IV, 1890-1938. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
MATĚJČEK, Antonín. Národní divadlo a jeho výtvarníci. Praha. 1954.
-
PETRASOVÁ, Taťana; LORENZOVÁ, Helena (edd.). Dějiny českého výtvarného umění III/1-2. Academia, Praha, 2001.
-
TOMAN, R. Neoclasicism and Romanticism. 2000.
|