Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata v jednotlivých výukových blocích: 1. Příchod Slovanů na území budoucího českého státu, tzv. Velká Morava a počátky českého státu 2. České země v raném středověku 3. České země ve vrcholném středověku - Lucemburkové na českém trůně a Koruna česká 4. Krize středověku - husitské války, jejich příčiny a důsledky 5. Cesta ke stavovské monarchii české země v době poděbradské a jagellonské Studenti se v rámci samostudia řídí zpracováním témat v metodickém listu. Podmínkou pro absolvování je též aktivní účast na prezenční části výuky. V rámci samostatného studia je na studentovi požadováno: 1. Aktivní prostudování doporučených odborných knih, jejich zhodnocení v podobě krátké recenze. 2. Vypracování referátu ze sledovaného období českých dějin, v délce nejméně 10 normostran. 3. Studium a společné zhodnocení referátů realizovaných v rámci výuky. Jejich individuální hodnocení a účast v následné diskusi v rámci komunikačního fóra k distančnímu studiu. 4. Prokázání znalostí zadaných historických dokumentů (jejich identifikace, charakteristika jejich historického významu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské a jagellonské až po vznik habsburského středoevropského soustátí, jehož vývoj je komentován do období třicetileté války. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.
Absolvent kurzu prokazuje znalost komplexního historického vývoje v etapě středověku v českých zemích. Dokáže zde přehledným způsobem charakterizovat hlavní vývojové tendence, osvětlit procesy a jevy daného období v kontextu úrovně poznání současné historiografie. V konkrétní úrovni spolehlivě definuje klíčové pojmy sledovaného období, dokáže je osvětlit a odůvodnit i z hlediska prostorového a chronologického kontextu. Vývoj českých zemí je zde rozšířen i na znalost celkového kontextu vývoje zemí koruny České a dalších zemí střední Evropy. Celkový rámec pak tvoří usouvztažnění středověkého vývoje českých zemí s hlavními tendencemi a ohnisky celkového evropského a světového vývoje.
|
Předpoklady
|
Aktivní účast na seminářích a přednáškách, četba zadaných textů a schopnost referovat o nich, vypracovávání písemných prací/referátů, které prokáží schopnost studentů samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejímu zpracování, kriticky zhodnotit primární i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry. Povinností pro přijetí ke zkoušce je úspěšné absolvování dvou testů z probrané látky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Povinností pro přijetí k ústní zkoušce je úspěšné absolvování dvou písemných testů z probrané látky. Další požadavky: aktivní účast na seminářích a přednáškách, četba zadaných textů a schopnost referovat o nich, vypracovávání písemných prací/referátů, které prokáží schopnost studentů samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejímu zpracování, kriticky zhodnotit primární i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry.
|
Doporučená literatura
|
|