Předmět: Didaktika dějepisu II

» Seznam fakult » FF » KHI
Název předmětu Didaktika dějepisu II
Kód předmětu KHI/DID2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
1. Didaktizovaný pramen - koncepce, možnosti, praxe 2. Využití psaných textů v hodinách dějepisu 3. Využití ikonického materiálu v hodinách dějepisu 4. Využití filmu ve výuce dějepisu 5. Možnosti výuky mimo školu, spolupráce s dalšími institucemi 6. Místně vymezené přístupy ke školnímu dějepisu (lokální, národní, regionální dějiny) 7. Specifika a možnosti výuky pravěku a starověku 8. Specifika a možnosti výuky středověku 9. Specifika a možnosti výuky novověku do konce 18. století 10. Specifika a možnosti výuky moderních dějin 11. Specifika a možnosti výuky 20. století 12. Hodnocení, prověřování, testování při výuce dějepisu 13. Výuka dějepisu na internetu (specializované stránky, cizojazyčné servery, DUMy apod. 14. Plánování a příprava na hodinu dějepisu Učitel dějepisu a praxe - hospitace ve školním zařízení Výuka dějepisu a kontroverzní témata Učební styly a jejich konkrétní realizace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Student získává přehled o základních koncepcích, technikách, metodách didaktiky dějepisu nejen z českého prostředí.Výuka umožňuje seznámit se s praktickými výstupy využívanými v českých školách. Výuka probíhá i v rámci hospitací na jednotlivých školských zařízeních.
Student dovede vytvořit různé typy materiálů pro praktické užití v hodině (pracovní list, diskusní pavučina, portfolio) Student zná a ovládá různé role učitele při diskusi (moderátor, účastník, zapisovatel, expert). Student umí vytvořit program, který umožňuje koordinovat výuku dějepisu s dalšími vzdělávacími obory. Student popíše zásady tvorby vzdělávacích projektů. Student si ověřuje osobní vzdělávací styl.
Předpoklady
Předmět navazuje na Úvod do didaktiky dějepisu, Didaktika dějepisu I., případně Mezioborové vztahy I. (KHI 481). Student využívá dovedností získaných v předmětu Obecná didaktika, případně v PVK souvisejících s tímto předmětem. Obdobně i z dalších oborů pedagogiky a psychologie. Předpokládá se znalost historického vývoje v rozsahu bakalářského stupně studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům - v písemné i ústní podobě. Student se účastní diskuse jako moderátor i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student vytváří portfolio osobních základních výstupů ke stanovenému tématu. Toto portfolio obhájí v kolokviu. Student složí ústní zkoušku, která navazuje na obhajobu portfolia. Zkouška reflektuje jak teoretické, tak praktické poznatky celého kurzu.
Doporučená literatura
  • Beneš Zdeněk, Gracová, Blažena. Průcha, J. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu ? teorie a multikulturní aspekty edukačního média.. Praha, 2008.
  • Činátl Kamil, Pinkas Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
  • Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
  • Hudecová Dagmar. Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha, 2006.
  • Labischová, Denisa - Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.
  • Lencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-451-6.
  • Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
  • Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
  • Märc Josef. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-032-7.
  • Märc Josef. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-367-0.
  • Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
  • Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní