|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Koumarová Michaela, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Národní obrození ve světle dobové literatury. 2. Evropský romantismus ve světové a v české literatuře. 3. Proměny poloviny 19. století ? realismus ve světové literatuře. 4. Realistické tendence v české literatuře 19. století. 5. variety české společnosti ? literární tvorba Májovců, Ruchovců, Lumírovců. 6. Literární moderna ve světové literatuře ? fin de si?cle. 7. Česká literatura na přelomu století (Česká literární moderna). 8. Světová literatura první poloviny 20. století ? svědectví obtížné doby. 9. Česká literatura první poloviny 20. století (Legionáři, demokratický proud, katolická literatura a další směry). 10. Světová literatura 2. poloviny 20. století ? problematika postmoderny. 11. Česká literatura v době okupace ? okupace v české literatuře. 12. Padesátá léta v české literatuře. 13. ?Svobodné desetiletí? očima české literatury. 14. Normalizace a dvojí tvář české literatury.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s výpovědními možnostmi děl evropské a české literatury od počátku 19. století do druhé poloviny 20. století. Usiluje o zachycení nejvýznamnějších žánrových forem, reprezentativních děl a klíčových autorů, přičemž zvláštní důraz je kladen na způsoby domácí reflexe evropských témat. Cílem je rovněž porozumět dějinným, společenským a kulturním kontextům, které ovlivňovaly vznik literárních textů v období formování novodobých národů, modernity a disruptivního 20. století. S ohledem na specifika studijního programu je jedním z hlavních záměrů představit literární díla jako svébytný historický pramen, jenž přispívá k poznání ideových a společenských proměn minulosti. Předmět tak rozšiřuje spektrum metodologických přístupů ke studiu kulturní historie.
Student se orientuje v problematice literární historie a rozumí její oborové specializaci. Dokáže samostatně interpretovat dílo novější literatury jako narativní pramen k poznání 19. a 20. století v jeho širších kulturně-historických souvislostech. Je schopen analyzovat a reflektovat hlavní směry, žánry a představitele evropské i české literatury, a to jak z hlediska jejich historického vývoje, tak z hlediska jejich estetických a ideových rysů. Identifikuje klíčové estetické, společenské a kulturní faktory ovlivňující vznik literárního textu a rozumí jeho roli v procesu utváření moderní identity, kolektivní paměti a reflexe dobových hodnotových konfliktů.
|
|
Předpoklady
|
Literární historie I, KHI/BPK50
KHI/BPK50
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Písemný test; referát věnovaný rozboru vybraného literárního díla.
|
|
Doporučená literatura
|
|