|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Koumarová Michaela, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Literární historie a její oborové vymezení. 2. Díla starší literatury a jejich narativy. 3. Literární díla jako vyprávěcí pramen. 4. Antická literatura a literatura období translace antické vzdělanosti. 5. Staroslověnská kultura a literatura na našem území ? hagiografie. 6. Epické skladby rytířské kultury. 7. Dvorná láska a trubadúrské skladby. 8. Středověké cestopisy. 9. Česky psaná literatura doby lucemburské. 10. Husitství a literatura ? nové žánry a nová témata. 11. Humanistická lieratura. 12. Předbělohorská kultura a tzv. zlatý věk českého písemnictví. 12. Proměny barokní kultury a zbožnosti ve světle literatury. 14. Knížky lidového čtení ? drobné tisky jako pramen lidové kultury.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s výpovědními možnostmi děl evropské a české literatury od konce antiky do závěru 18. století. Usiluje o zachycení nejvýznamnějších žánrových forem, reprezentativních děl a klíčových autorů, přičemž zvláštní důraz je kladen na způsoby domácí reflexe evropských témat. Cílem je rovněž porozumět dějinným, společenským a kulturním kontextům, které ovlivňovaly vznik literárních textů. S ohledem na specifika studijního programu je jedním z hlavních záměrů představit literární díla jako svébytný historický pramen, jenž přispívá k poznání minulosti v rámci kulturního, mentalitního a antropologického diskurzu. Předmět tak rozšiřuje spektrum metodologických přístupů ke studiu kulturní historie.
Student se orientuje v problematice literární historie a rozumí její oborové specializaci. Dokáže samostatně interpretovat dílo starší literatury jako narativní pramen pro poznání minulosti, a to v širších kulturně-historických souvislostech. Je schopen analyzovat a reflektovat hlavní směry, žánry a představitele evropské i české literatury, a to jak z hlediska jejich historického vývoje, tak z hlediska jejich estetických a ideových rysů. Student identifikuje klíčové estetické, společenské a kulturní faktory, které ovlivnily vznik literárního textu, a rozumí problematice jeho dobové i následné recepce.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test
Písemný test; referát věnovaný rozboru vybraného literárního díla
|
|
Doporučená literatura
|
|