|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Hrbek Filip, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Dějepisectví do vzniku historické vědy 2. Historiografie na přelomu 19. a 20. století; pozitivismus a historismus 3. Historiografie a sociologie; historická sociologie 4. Počátky školy Annales 5. Pojem Dlouhé trvání, Braudelovo pojetí totální historie, historická geografie 6. Kvantitativní a seriální historie 7. Třetí generace školy Annales 8. Mikrohistorie 9. Historická antropologie I (USA a Velká Británie) 10. Historická antropologie II (kontinentální Evropa) 11. Dějiny každodennosti 12. Kulturní historie po kulturním obratu 13. Česká historiografie po roce 1989 14. Historiografie na přelomu milénia
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními obrysy vývoje moderní historiografie s důrazem na trendy ve vývoji historiografie 20. století se zřetelem na průniky s jinými disciplínami (filozofii, sociologii, ekonomii, antropologií, geografii). Ústředním bodem výkladu je hledání možností interdisciplinárních přístupů (jako východiska z krize historismu a historického pozitivismu, případně ideologického dogmatismu), které je v různých podobách přítomné v dílech významných autorů od počátku minulého století. Důraz je kladen na následující témata tvořící náplň přednášek. Výklad je v seminářích doplněn o zadání četby odborné literatury, která je následně společně interpretována.
Student se orientuje v problematice moderní historiografie a její geneze a dokáže vysvětlit její institucionální ukotvení. Vysvětlí význam časopisu a školy Annales a popíše přínos první generace jejích představitelů. Dokáže pojmenovat základní směry interdisciplinárních přesahů do dalších oborů. Identifikuje významné historiky meziválečného období a analyzuje klíčové rysy jejich tvorby. Vysvětlí základní principy kvantitativní historie a uvede její hlavní představitele. Popíše hlavní znaky třetí generace školy Annales, mikrohistorie a historické antropologie. Charakterizuje vliv vybraných zahraničních historiků na formování moderní české historiografie.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Písemný test, ústní zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
|