|
Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Listopad 1989 ? pád komunistického režimu v Československu 2. Rozpad Československa ? příčiny, průběh, důsledky 3. Češi a jejich komunismus ? různé úhly pohledu 4. Václav Havel a česká demokracie 5. Vstup ČR do EU a NATO 6. České umění, kultura, sport v globalizovaném světě 7. Rezistence ? odboj, odpor, opozice proti totalitě 8. Operace Pouštní bouře 9. Konec Troubles? Velká Británie a IRA 10. Válka v Jugoslávii 11. 09/11 ? Válka proti terorismu 12. Ohniska mezinárodního napětí 13. Čína ? nový hegemon 14. Ruská agrese proti Ukrajině
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je studentům zprostředkovat hlubší porozumění klíčovým událostem, procesům a fenoménům formujícím českou a světovou společnost od konce 20. století do současnosti. Předmět se zaměřuje na politické, společenské a kulturní souvislosti transformace postkomunistického prostoru, mezinárodní bezpečnostní výzvy i proměny globálního řádu.
Po absolvování výukového cyklu se bude posluchač orientovat v nejnovějších problémech doby, dokáže o nich kriticky přemýšlet a obhájit svůj názor. Studenti si prostřednictvím analýzy historických událostí (např. pád komunistického režimu, rozpad Československa, válka v Jugoslávii, 11. září a jeho důsledky, ruská agrese proti Ukrajině) osvojí schopnost kriticky reflektovat vývoj domácí i mezinárodní politiky, rozlišovat mezi různými typy odporu vůči totalitním režimům a chápat postavení České republiky v evropském a globálním kontextu.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně ji dokáží obhájit v rozpravě.
|
|
Doporučená literatura
|
|