|
Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obnovené Československo ? jednání v exilu, Národní fronta, směr Moskva 2. Národnostní otázka v ČSR - vyhánění a odsun Němců 3. Třetí republika, společnost, retribuce 4. Únor 1948 ? převrat dokonán 5. Komunistické ČSR ? součást sovětského impéria 6. Padesátá léta ? politické procesy, represe a nezákonnosti 7. Třetí odboj a krizové otřesy režimu 8. Exil a železná opona 9. Kolektivizace zemědělství 10. Kultura a ?zlatá šedesátá léta? 11. Pražské jaro 1968 12. Komunistická ?normalizace? 13. Pád komunistického režimu 14. Rozpad Československa
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Druhý výukový cyklus začíná koncem druhé světové války a pokračuje studenou válku a vrcholí zhroucením komunistických režimů. Cílem je získat obecný přehled o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění českého vývoje do bolševizace střední a východní Evropy. To se týká především proměn politického, ekonomického, sociálního a kulturního vývoje komunistického Československa. Témata cvičení si posluchači opět volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou ?akademické hádky? mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci.
Posluchač dokáže kriticky hodnotit příslušnou odbornou literaturu a prameny, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách. Současně se umí orientovat v hlavních problémech doby, a to i metodologicky a heuristicky.
|
|
Předpoklady
|
České moderní dějiny A,KHI/BPH35
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně absolvují písemnou zkoušku.
|
|
Doporučená literatura
|
|