|
Vyučující
|
-
Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Korejská válka 1950-1953, vnitřní politika USA v 50. letech 20. století 2.Otřesy v proletářském ráji. SSSR a východní blok v 50. letech 20. století 3.Blízký východ. Vznik státu Izrael a arabsko-izraelské války 1948-1967 4.Dekolonizace ve světě, příčiny a její průběh 5.Faktor Divnoláska. II. Berlínská krize a Karibská krize 6.Velká společnost. USA v 60. letech 20. století 7.Neuralgický bod a nový hegemon. Asie v 50.-70. letech 20. století 8.Rok 1968 ve světě 9.SSSR a východní blok v 60. a 70. letech 20. století 10.Star Wars. USA v 70. a 80. letech 20. století 11.Společně? Vývoj v západní Evropě v 50. - 70. letech 20. století a integrační procesy 12.Na cestě k rozpadu. SSSR a východní blok v 80. letech 20. století 13.Válka v Jugoslávii 14.Terorismus od 50. do 90. let 20. století
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přiblížení zásadních aspektů celosvětového vývoje od konce 1. sv. války až do rozpadu východního bloku a následných událostí. V LS jsou sledovány projevy studené války, vnitřní vývoj USA, jeho zahraniční angažmá, formy soupeření se Sovětským svazem, stejně jako vývoj SSSR a východního bloku až po jeho rozpad a následný válečný konflikt v Jugoslávii.
Student prokazuje znalost skutečností a klíčových jevů z obecných moderních dějin z období let 1918-1953. Orientuje se v příčinách a následcích zásadních událostí, které ovlivnily dějinný vývoj. Zná základní odbornou literaturu ke sledovanému období a umí díky ní kriticky interpretovat popisované jevy. Prokazuje znalost příčinných souvislostí a chápe je v širším historickém kontextu. Umí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jako např. studená válka, RVHP, EHS, dekolonizace, jaderné (od)zbrojení, Brežněvova doktrína, OPEC, ropný šok, perestrojka, glasnosť atp. Je schopen si uvědomit etický rozměr problematických jevů daného období a jejich důsledků pro současnost. Dokáže získané poznatky prezentovat prostřednictvím textů, referátů nebo prezentací a diskutovat o nich
|
|
Předpoklady
|
Obecné moderní dějiny A, KHI/BPH34
KHI/BPH34
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška, esej.
|
|
Doporučená literatura
|
|