|
Vyučující
|
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
-
Hrbek Filip, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Raný novověk, vymezení základních problémů v českých dějinách 2. Modernizace státu ? stavovství a absolutismus 3. Nástup Habsburků na český trůn 4. První stavovské povstání 5. Náboženská otázka a česká konfese 6. Turecké války 7. Hospodářská situace (města, předbělohorský velkostatek) 8. Postavení obyvatel v předbělohorském českém státě 9. Kulturní horizonty raného novověku 10. Postavení českého státu v podmínkách mocensky a nábožensky rozdělené Evropy 11. Druhé stavovské povstání 12. České země za třicetileté války 13. Každodennost v době války 14. Výsledky třicetileté války ? proměna společnosti, moci a státu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace vztahující se k charakteristice a proměně českého státu v předbělohorském období a třicetileté válce (1526-1648) v širším prostoru střední Evropy. Důraz je kladen jak na společenské a politické uspořádání, tak i na náboženský, hospodářský a kulturní vývoj.
Student porozumí základním problémům vývoje českého státu v raném novověku. Student umí charakterizovat specifika týkající se jak společenského uspořádání, tak náboženského prostředí, ekonomické situace. Porozumí rozdílům v rámci uspořádání stavovského státu a jeho proměně v pobělohorském období. Dokáže interpretovat prameny vztahující se proměně společnosti a státu ve sledovaném období.
|
|
Předpoklady
|
České starší dějiny A KHI/BPH12
KHI/BPH12
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Prezentace semestrálního projektu na zvolené téma, zápočtový test, ústní zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
|