|
Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Protoabsolutismus jako problém historické vědy: povaha moderního státu raného novověku, způsoby jeho správy, ideologie. Francie a Anglie jako paradigma problému? 2. Evropská reformace: příčiny, směry, interpretace. 3. Humanismus a renesance jako myšlenkový proud a estetický kánon. 4. Německý protestantismus. Příčiny, hlavní rysy, důsledky. 5. Švýcarská reforma církve. Příčiny, hlavní rysy, důsledky. 6. Anglikánská církev a monarchie Tudorů. 7. Katolická reforma a Trident. 8. Barokní Evropa 9. Svět Habsburků: Španělsko a zámoří, středověká říše ? pokusy o její reformu 10. Nástup moderního státu: Nizozemí 11. Evropské konflikty před Třicetiletou válkou: od velmocenského soupeření ke konfesním zápasům 12. Střední a východní Evropa v 16. a 17. století 13. Třicetiletá válka a ?krize 17. století?: příčiny, periodizace, výsledky; sociálně ekonomický vývoj a možnosti jeho interpretace. 14. Vestfálský mír a nové uspořádání Evropy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Jde o jednosemestrální kurs, skládající se z hodinové přednášky a hodinového semináře týdně. Přednášky tematicky i časově navazují na předchozí témata kursu A a pokrývají časové období do roku 1648. Jejich cílem je seznámit studující se základními tématy evropských raně novověkých dějin a vytvořit u nich přehled o vývoji raně novověké evropské společnosti a podat informaci o současném stavu bádání. Cílem semináře je seznámit studenty se základními metodologickými a metodickými postupy, které se uplatňují v tomto období prostřednictvím práce s vybranými prameny a literaturou. Důraz je kladen na interpretační zvládnutí textu a heuristiku oboru. Oproti předmětu Obecné starší dějiny A je výuka členěna do hodinových, tematicky užších celků.
Student porozumí základním metodologickým problémům současného medievistického diskurzu, dokáže vysvětlit podstatu hlavních periodizačních milníků epochy, orientuje se v relativní chronologii a základních kauzálních vazbách dějinného procesu. Umí vyhledat základní prameny k poznání středověké evropské společnosti a její interakce se sousedními kulturami.
|
|
Předpoklady
|
Obecné starší dějiny A, KHI/BPH11
KHI/BPH11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Ústní zkouška v rozsahu témat obecné starší dějiny A a B, jejíž podmínkou je splněný zápočet z obecné starší dějiny A a splnění testu ze semináře obecné starší dějiny B.
|
|
Doporučená literatura
|
|