|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia latinského jazyka. 2. Latinská abeceda, výslovnost a přízvuk. 3. Substantiva a adjektiva I. a II. deklinace, přivlastňovací zájmena, předložky. 4. Slovesa I. a II. konjugace ? indikativ prézentu, imperfekta a futura I, aktivní tvary. 5. Slovesa III. a IV. konjugace ? indikativ prézentu, imperfekta a futura I, aktivní tvary. 6. Opakovací a procvičovací lekce I. 7. Slovesa I. a IV. konjugace ? indikativ prézentu, imperfekta a futura I, pasivní tvary, deponentní slovesa. 8. Sloveso esse a jeho složeniny. 9. Substantiva III. deklinace. 10. Opakovací a procvičovací lekce II. 11. Adjektiva III. deklinace, participium prézentu. 12. Participium prézentu ve vazbě ablativu absolutního, zájmena ukazovací. 13. Substantiva IV. a V. deklinace, vazba akuzativu s infinitivem. 14. Opakovací a procvičovací lekce III.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s významem latinského jazyka pro humanitní obory, významnými etapami jeho vývoje a výslovnostními pravidly. Předmět je dále orientován poznání slovní zásoby a základní postupy rozboru a překladu latinské věty. Pozornost se soustředí na identifikaci slovesa, analýzu gramatických charakteristik slovesného tvaru, určení základní skladebné dvojice, identifikaci větných členů v intencích valenční syntaxe i dalších rozvíjejících větných členů, rozpoznání a překlad frekventovaných syntaktických vazeb.
Student dovede vysvětlit význam latinského jazyka pro humanitní obory a charakterizovat hlavní etapy jeho historického vývoje. Dokáže aplikovat pravidla latinské výslovnosti při čtení a interpretaci latinských textů. Ovládá základní latinskou slovní zásobu využívanou ve středověkých latinských textech a využívá ji při porozumění překládaného textu. Student je schopen identifikovat slovesný tvar v latinské větě a analyzovat jeho vybrané gramatické kategorie. Umí určit základní skladební dvojici a rozlišit jednotlivé větné členy. Student dovede rozpoznat frekventované syntaktické vazby a uplatnit základní postupy pro rozbor a překlad jednoduchých latinských vět do češtiny.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Písemný test.
|
|
Doporučená literatura
|
|