|
Vyučující
|
-
Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Renesanční architektura Evropy ? obsah pojmu renesance, základní typologie staveb a konstrukcí, charakteristické prvky architektury, centra vývoje 2. Protorenesance a období trecenta v Italské renesanční architektuře ? charakteristika, vlivy, osobnosti a vývoj, vliv v Čechách 3. Quattrocento v Italské renesanční architektuře ? charakteristika, osobnosti, stavby a vývoj, vliv v Čechách 4. Cinquecento v Italské renesanční architektuře ? charakteristika, osobnosti, stavby a vývoj, vliv v Čechách 5. Severská renesance ? charakteristika stylu a jeho centra, vliv v Čechách 6. Protorenesance a raná renesance v Čechách a na Moravě 7. Vrcholná renesance v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 8. Barokní architektura v Itálii ? obsah pojmu baroko, dynamizující a klasicizující směr, osobnosti a vzory staveb ovlivňujíc vývoj ve střední Evropě 9. Pozdní renesance, manýrismus a nástup baroka v Čechách 10. Klasicizující baroko v Čechách po třicetileté válce 11. Nástup dynamizujícího baroka v Čechách a na Moravě 12. Vrcholné období baroka v Čechách na Moravě a ve Slezsku 13. Vrcholné a pozdní období baroka v Čechách na Moravě a ve Slezsku
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními rysy vývoje historické architektury v časovém období od počátků renesance po baroko. Důraz je kladen na historický vývoj architektury v Čechách, v obecném kontextu významných center evropského kulturního vývoje. Součástí chronologického přehledu vývoje architektury jsou hlavní vývojové rysy a znaky architektury daného slohu i jeho stylů, stejně přehled nejvýznamnějších staveb, architektů a stavebníků. To vše na pozadí stručného historického rámce, který ovlivňoval vývoj architektury ve sledovaných obdobích.
Student získá základní přehled o charakteristikách a vývoji renesanční a barokní architektury v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Dokáže určit charakteristické rysy historických architektonických slohů a jejich stylů, umí rámcově datovat historickou architekturu, zná základní vývoj architektury od renesance po baroko. Umí popsat a interpretovat charakteristickou stavbu uvedených slohů na území České republiky, dokáže ji časově zařadit. Umí časově zařadit významného architekta působícího v Čechách, na Moravě, či moravské části Slezska, charakterizovat jeho dílo a vyjmenovat jím realizované významné stavby. Umí charakterizovat a časově vymezit uplatnění architektonického stylu v Čechách, na Moravě a moravské části Slezska, dokáže vyjmenovat architekty v tomto stylu pracující a jejich nejvýznamnější stavby.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Seminární práce ? prezentace s popisem, zařazením a vyhodnocením typové stavby. Písemný test.
|
|
Doporučená literatura
|
|