|
Vyučující
|
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Metody práce a prameny historické geografie, regionálních dějin 2. Historické regiony a vývoj území českého státu 3. Vývoj kulturní krajiny českých zemí 4. Vybrané kapitoly z historické geografie Evropy a světa 5. Praktické ukázky historickogeografického výzkumu Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prezenčně, on-line (blue.ujep.cz) či korespondenčně (e-mail).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace prostorového vymezení a fyzicko-geografické podmíněnosti některých historických procesů a jevů. Důraz je kladen nejen na typologii pramenů, ale zároveň i na metody práce historické geografie. Studenti by měli následně reflektovat interdisciplinární charakter historické geografie a jejího přesahu k environmetálním a regionálním dějinám. Cílem předmětu je tak také poskytnou studentům geografické souvislosti v rámci doposud nabytých znalostí v jiných kurzech. Kurz bude zaměřen zejména na historickou geografii českých zemí od středověku po 20. století a regionální témata s vazbou zejména na dějiny severozápadních Čech. Výběrově pak bude zahrnuta problematika širší střední Evropy a světa. Souběžně také bude silně akcentován regionální kontext. Z hlediska koncepce výuky pak budou přednášky zaměřeny na teoretickou bázi a následné semináře na konkrétní využití pramenů a možnosti jejich interpretace.
Student porozumí základním metodologickým postupům historické geografie a regionálních dějin. Student umí kategorizovat základní prameny historické geografie. Dokáže interpretovat kartografické prameny z různých období. Za užití pramenné základny student umí vyhodnotit historickogeografický vývoj na úrovni regionu. Student dovede charakterizovat vývoji kulturní krajiny českých zemí od středověku po 20. století. Orientuje se v historické topografii.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Písemný test ? historické topografie, seminární práce ? historickogeografický vývoj vybraného sídla.
|
|
Doporučená literatura
|
|