|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Translace antické vzdělanosti v evropském prostředí. 2. Věda a vzdělanost v kultuře scholastiky. 3. Renesance jako téma dějin evropského humanismus. 4. Vědecká revoluce ? 16. až 18. století. Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prezenčně, on-line (blue.ujep.cz) či korespondenčně (e-mail).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s problematikou dějin vědy a vzdělanosti v období od antiky až do 18. století. Látka je probírána v zásadě chronologicky, přičemž v každém období je vedle obecné charakteristiky podrobněji analyzováno jedno vybrané téma. Důraz je kladen na obecné (resp. evropské) dějiny, kulturní paradigmata, institucionální vývoj, metody poznávání, teoretické koncepty, proměny vzdělávacího kurikula, objevy a s nimi spojené osobnosti.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou scholastika, renesance, humanismus, osvícenství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam klíčových osobností evropského vývoje na poli vědy i vzdělanosti a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům. Je schopen operovat s termíny "tradice", "kontinuita" při posuzování jednotlivých aspektů evropské (duchovní) kultury.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Písemný test.
|
|
Doporučená literatura
|
|