|
Vyučující
|
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tyto témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Třetí republika ? podoba, poměry, směřování 2. Únor 1948, mocenský monopol KSČ a jeho důsledky 3. Padesátá léta ? represe a nezákonnosti 4. Pozvolné uvolňování poměrů a Pražské jaro 1968 5. Komunistická ?normalizace? 6. Pád komunistického režimu a rozpad Československa Posluchači se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v odborné literatuře a v opoře předmětu, dále úkoly zadanými v prezenční části výuky a na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných i elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Druhý výukový cyklus začíná koncem druhé světové války a pokračuje studenou válku a vrcholí zhroucením komunistických režimů. Cílem je získat obecný přehled o širokém spektru dobových problémů, podrobnější znalost odborné literatury a začlenění českého vývoje do bolševizace střední a východní Evropy. To se týká především proměn politického, ekonomického, sociálního a kulturního vývoje komunistického Československa. Témata cvičení si posluchači opět volí sami podle vlastního zájmu, po domácí přípravě následuje rozprava ke zvolenému tématu, vítány jsou ?akademické hádky? mezi studenty a snaha přiblížit se k podstatě věci.
Posluchač dokáže kriticky hodnotit příslušnou odbornou literaturu a prameny, je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách. Současně se umí orientovat v hlavních problémech doby, a to i metodologicky a heuristicky.
|
|
Předpoklady
|
České moderní dějiny A KHI/BKH35
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Studenti a studentky zpracují seminární práci založenou na archivních pramenech a úspěšně absolvují písemnou zkoušku.
|
|
Doporučená literatura
|
|