|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Kurz je zaměřen k těm tématům z oblasti informačních technologií, které mohou prospět odbornému historikovi při odborné práci či popularizaci výsledků historického bádání. V průběhu výuky bude prezentována škála programů, které lze využít v různých oblastech historického výzkumu a prezentace výsledků (databázový a genealogický software, prezentační programy, audioeditory, apod.), ve spektru programových prostředků bude přitom pozornost zaměřena na bezplatně využitelné programy licence typu freeware. Další (aktuální) okruh výuky bude orientován k využití prostředků ?umělé inteligence?, a to především ve vztahu k přípravě podkladových materiálů vhodných pro historický výzkum ? tj, kupříkladu rešeršní činnosti či nástrojů typu ?deep research?. Zvláštní pozornost bude věnována využití prostředků AI jako instrumentálního pomocníka při vlastní realizaci konkrétního historického výzkumu a rovněž podpůrného prostředku při následné prezentaci badatelských výsledků. Třetí hlavní okruh výuky bude orientován k elektronickým prostředkům jako podkladu sdělování výsledků odborného historického výzkumu, popřípadě podpory popularizace či výuky (elektronická a webová prezentace, online prostředky a platformy).
Absolvent kurzu získá základní orientaci v okruhu možností, které historii jako vědě či všeobecně vzdělávacímu předmětu dějepis poskytuje rychle se rozvíjející oblast informačních technologií. V konkrétní rovině absolvent získá ucelenou představu o vhodných zdrojích historického materiálu z oblasti internetu (zejm. sbírky digitalizovaného pramenného materiálu). Prostřednictvím konkrétního nácviku se pak naučí ovládat typické softwarové nástroje, které mu mohou prospět v profesi historika, popřípadě při popularizačních aktivitách historického charakteru. Student po absolvování kurzu dokáže: - vhodně využít vybraných programových prostředků pro realizaci vybraných typů historického výzkumu (tvorba základní databáze při využití kvantitativní metody historického výzkumu, editaci historického materiálů různých typů ? digitální obraz, zvuk, video aj., nástroje pro evidenci položek pramenné základny. - využít vybraných nástrojů z oblasti AI, jejichž prostřednictvím dokáže získat kvalitní předpoklady pro další výzkumné aktivity či vizualizovat skutečnosti související s vlastním výzkumem. Student bude disponovat schopností funkčního a komplexního zadávání podnětů nástrojům AI (schopnost vytvořit funkční prompt s doplněním podkladového materiálu) - využít různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění (příprava na prezentaci odborného textu) - zpracovat genealogické schéma s využitím některého z genealogických programů.
|