| Název předmětu | Obecné moderní dějiny A |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/BKH34 |
| Organizační forma výuky | Společná konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Výuka v kombinovaném studiu bude rozdělena do následujících tematických bloků: 1.Důsledky první světové války a meziválečné uspořádání světa 2.Totalitní režimy a svět směřující ke konfliktu 3.Druhá světová válka a její důsledky 4.Počátky studené války a rozdělení světa Studenti kombinované formy studia se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných ať již osobní konzultací nebo elektronickou formou.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je přiblížení zásadních aspektů celosvětového vývoje od konce 1. sv. války až do rozpadu východního bloku a následných událostí. V ZS je sledován rozpad tradičních evropských mocností, vzestup totalitních ideologií a v souvislosti s tím vznik totalitních nebo autokratických států, a zároveň pak oslabování vlivu demokratických států - ať již vlivem vnitřních problémů či v důsledku poválečné a především Velké hospodářské krize.
Student prokazuje znalost skutečností a klíčových jevů z obecných moderních dějin z období let 1918-1953. Orientuje se v příčinách a následcích zásadních událostí, které ovlivnily dějinný vývoj. Zná základní odbornou literaturu ke sledovanému období a umí díky ní kriticky interpretovat popisované jevy. Prokazuje znalost příčinných souvislostí a chápe je v širším historickém kontextu. Umí uspokojivě vysvětlit a interpretovat důležité pojmy jako např. fašismus, nacismus, komunismus, socialismus, Kominterna, NEP, industrializace, GULAG, kult osobnosti, kolektivizace, autoritářský stát, New Deal, appeasement, Norimberské zákony, Lebensraum, šoa, studená válka, sovětizace, Marshallův plán, Berlínská krize, NATO atp. Je schopen si uvědomit etický rozměr problematických jevů daného období a jejich důsledků pro současnost. Dokáže získané poznatky prezentovat prostřednictvím textů, referátů nebo prezentací a diskutovat o nich. |
| Předpoklady |
|
Nejsou
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, esej. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|