|
Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě shrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Latinský jazyk, jeho vývoj, charakteristika, výslovnost a přízvuk. 2. Substantiva a adjektiva I.?II. deklinace, slovesa I.?IV. konjugace, indikativ prézentu, imperfekta, futura, aktivní tvary. 3. Slovesa I.?IV. konjugace, indikativ pasivní tvary, deponentní slovesa, sloveso esse a jeho složeni, substantiva III. deklinace. 4. Adjektiva III. deklinace, participium prézentu, ablativ absolutní, vazba akuzativu s infinitivem, substantiva IV. a V. deklinace. Studenti se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prezenčně, on-line (blue.ujep.cz) či korespondenčně (e-mail).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s významem latinského jazyka pro humanitní obory, významnými etapami jeho vývoje a výslovnostními pravidly. Předmět je dále orientován poznání slovní zásoby a základní postupy rozboru a překladu latinské věty. Pozornost se soustředí na identifikaci slovesa, analýzu gramatických charakteristik slovesného tvaru, určení základní skladebné dvojice, identifikaci větných členů v intencích valenční syntaxe i dalších rozvíjejících větných členů, rozpoznání a překlad frekventovaných syntaktických vazeb.
Student dovede vysvětlit význam latinského jazyka pro humanitní obory a charakterizovat hlavní etapy jeho historického vývoje. Dokáže aplikovat pravidla latinské výslovnosti při čtení a interpretaci latinských textů. Ovládá základní latinskou slovní zásobu využívanou ve středověkých latinských textech a využívá ji při porozumění překládaného textu. Student je schopen identifikovat slovesný tvar v latinské větě a analyzovat jeho vybrané gramatické kategorie. Umí určit základní skladební dvojici a rozlišit jednotlivé větné členy. Student dovede rozpoznat frekventované syntaktické vazby a uplatnit základní postupy pro rozbor a překlad jednoduchých latinských vět do češtiny.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Písemný test.
|
|
Doporučená literatura
|
|