|
Vyučující
|
-
Pátek Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Royt Jan, prof. PhDr. Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v kombinované formě zahrnuje tato témata po jednotlivých výukových blocích: 1. Italské barokní umění 2. Barokní umění zaalpské Evropy 3. České barokní umění I 4. České barokní umění II Studenti kombinované formy studia se v rámci samostudia zabývají tématy zahrnutými v povinné literatuře a zejména v opoře předmětu, úkoly zadanými v prezenční části výuky či ve výukovém systému Moodle a dále na základě individuálních konzultací s pedagogem realizovaných prostřednictvím komunikačního fóra v Moodlu či jinou elektronickou formou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s přehledným vývojem dějin evropského a českého umění v období od počátku 17. století do závěru baroka. Důraz je kladen na celkový historický kontext, vybrané umělecké osobnosti i jednotlivé významné lokality a kulturní centra. Jde zároveň o interpretaci konkrétních staveb a uměleckých děl barokního období z jeho jednotlivých fází a regionálních škol.
Absolvent je schopen popsat vznik a vývoj barokního umění v Itálii a jeho šíření do dalších evropských zemí, včetně hlavních uměleckých center. Identifikuje klíčové osobnosti baroka, zejména Gian Lorenza Berniniho a jeho následovníky, a analyzuje jejich přínos pro evropské umění. Vysvětlí historické, politické a náboženské souvislosti barokní kultury v českých zemích, včetně role aristokracie, duchovních řádů a mecenášů. Rozliší fáze vývoje barokního umění ? od protobaroka po pozdní baroko a počátky klasicismu ? v evropském i českém kontextu. Charakterizuje specifika barokní architektury, malby a sochařství v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, Rakousku a Sasku. Interpretuje architekturu, malbu a plastiku v širším kulturním a společenském rámci barokní doby.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Plnění průběžně zadaných úkolů, úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
|
|
Doporučená literatura
|
|