Vyučující
|
-
Petrbok Václav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do tématu, seznámení s dosavadní odbornou i primární literaturou, jeji specifika 2. Židovské osvícenství - haskala. (otec-zakladatel Peter Beer) 3. Židovská problematika v česky a německy psané literatuře 1. poloviny 19. století a revoluce 1848. Dorfgeschichte. 4. Soužití českých a moravských Čechů a Židů prostřednictvím publicistiky a literatury (J. Neruda) 5. Soužití českých a moravských "Němců" a Židů prostřednictvím publicistiky a literatury (F.Mauthner). 6. Literární a publicistické reprezentace českožidovského hnutí (V. Rakous, E. Lederer, V. Vohryzek) 7. Každodennost českých a moravských Židů "dlouhého" 19. a první poloviny 20. století: vzpomínky a paměti (N. Frýd) 8.-9. Pražský kruh? Pražské kruhy? Reflexe židovství v pražské německy psané literatuře prvních tří desetiletí 20. století. Sionismus (F. Kafka, M. Brod, O. Baum, L. Winder) 10. Veřejná kritika věcí veřejných. Společenská a kulturní publicistika první ČSR. (W. Tschuppik, L. Winder) 11. Židovské prostředí a kulturní prostředkování. Zájem o jazyk a jeho kulturu. Literární překlad (F. P. Eisner, O. Fischer, M. Brod). 12. Šoa a její reflexe v česky psaných vzpomínkách a beletrii (O. B. Kraus, R. Vrba, J. Weil, N. Frýd, J. Pick, A. Lustig, O. Pavel, R. Bondyová) 13. Šoa a její reflexe v německy a anglicky psaných vzpomínkách a beletrii (I. Weberová, G. Groagová, H. Epsteinová, V. A. Polák, P. Kien)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Židé byli již od raného středověku ronvěž aktéry sociálních, politických a kulturních dějin českých zemí. V semináři budou prostřednictvím četby a interpretace literárních a publicistických textů představeny literární (sebe)reprezentace a debaty týkající se Židů jako konfesionální a národnostní skupiny za loajalit a identifikace s postupně nacionalizujícím se prostředím a s krátkým ohlédnutím na tragické vyústění vzájemného soužití v letech 1938-1945
- získá základní znalosti o problematice židovsko-česko-německých vztahů - začíná se orientovat v perspektivách bádání - učí se analyzovat historické prameny a zacházet se sekundární literaturou
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: Aktivní účast na diskusích během semináře, vypracování a přednesení referátu či vypracování seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Becheer, P. a kol. (vyd.). Handbuch der deutschen Literatur Prags und der böhmischen Länder. Stuttgart, 2017.
-
Čapková, K., Kieval, H. (vyd.). Zwischen Prag und Nikolsburg: jüdisches Leben in den böhmischen Ländern. Köln, 2020.
-
Frankl, M. "Emancipace od židů": český antisemitismus na konci 19. století. Praha, 2007.
-
Iggers, W. (vyd). Die Juden in Böhmen und Mähren. München, 1986.
-
Mikolášek, A. Antisemitismus v české literatuře 19. a 20. století. Praha, 2000.
|