Vyučující
|
-
Lachout Martin, doc. PhDr. MBA, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína 2. Bázové disciplíny DCJ 3. Výuka německého jazyka v ČR 4. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 1: metody tradiční 5. Metodické koncepce výuky cizích jazyků 2: metody alternativní 6. Význam Jana Amose Komenského pro didaktiku cizích jazyků 7. Teorie a hypotézy osvojování mateřského jazyka 8. Teorie a hypotézy učení cizího jazyka 9. Cíle výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole v ČR 10. Formy výuky cizího jazyka (němčiny) na základní a střední škole 11. Pedagogické a další dokumenty v DCJ: RVP pro ZŠ a pro SŠ, Společný evropský referenční rámec pro jazyky 12. Jazykové portfolio, jazykové kurikulum. 13. Zprostředkovávání jazyka (jazykových prostředků) a dovedností (řečových dovedností) úvod - základní schéma. 14. Atestace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní poučení o předmětu studia a vědecko-výzkumné činnosti didaktiky cizích jazyků, o teoretických východiscích didaktiky cizích jazyků a jejím propojení s vědními obory jako lingvistikou (a také s aplikovanou lingvistikou, sociolingvistikou, psycholingvistikou), pedagogikou, psychologií, psychologií učení apod. Kurz zprostředkovává studujícím exkurz do historického vývoje vyučovacích metod cizích jazyků, forem výuky, strategií učení, seznamuje je s dokumenty vztahujícími se k vyučování cizím jazykům.
Studenti jsou schopni nazřít jazyk jako systém a pochopit jeho roli v procesu cizojazyčného vyučování/učení, - mají představu o organizaci výuky v institucionálním kontextu, - seznámí se metodickými koncepcemi vyučování cizím jazykům, cíli vyučování i jeho formami, - získají přehled o základních dokumentech vztahujících se k vyučování cizím jazykům
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Udělení zápočtu za - aktivní účast na semináři - průběžné plnění zadaných úloh - písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Bausch, K.-R./Christ, H./Hüllen, W./Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, 2007.
-
Heyd, G. Deutsch lehren, Grundwissen für den DaF-Unterricht. Frankfurt/M., 1991.
-
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy, 2001.
-
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha, 2006.
-
Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha, 2011.
-
Lachout, M. Kde bydlí řeč. Jazyk a myšlení ? osvojování, modely praxe. Praha, 2013.
|