Předmět: Válka v české německé poezii

» Seznam fakult » FF » KGER
Název předmětu Válka v české německé poezii
Kód předmětu KGER/VP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdličková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu 1. Úvod, volba referátů, Was ist Krieg. Zur Grundlegung einer Kulturgeschichte des Kriegs od B. Hüppauf 2. Třicetiletá válka a její přesahy do básnictví 20. století ("nová, naše třicetiletá válka"; Raymond Aron) Andreas Gryphius: "Tränen des Vaterlandes, Anno 1636" jako typický barokní sonet Exkurz I: Johannes R. Becher: "Tränen des Vaterlandes. Anno 1937 I a II" (moskevský exil; kopírování formy, kritika tradice) Exkurz II.: Ingeborg Bachmannová: "Der Vogel" (1956, Rakousko) 3. Ludwig Uhland: "Der gute Kamerad" (1809), Fráňa Šrámek: "1866" a "Raport" (1906) 4. Expresionistická anticipace světového konfliktu: Georg Heym: "Der Krieg I" (e. 1911; Umbra vitae 1912) 5. První světová válka: Georg Trakl: "Grodek" (1914); Bertolt Brecht: "Legende vom toten Soldaten" (1917) 6. Mnichov. Jaroslav Seifert: "Zhasněte světla" (1938) a překlad básně do němčiny (Richard Pietraß); František Halas: Torzo naděje (1938; "Zpěv úzkosti"), Vladimír Holan: Září 1938, příp. Vítězslav Nezval: Historický obraz (1. díl) 7. Anticipace druhé světové války formou parodie Goethovy písně "Mignon" (Vilém Meister): dekonstrukce mýtu o Itálii Erich Mühsam: "Mignon 1925"; Erich Kästner: "Kennst Du das Land, wo die Kanonen blühn" (1927) Exkurz: John Heartfiled: "Nach Zehn Jahren: Väter und Söhne 1924" 8. Druhá světová válka v české poezii: František Hrubín: Jobova noc (1945); Lidice: Karel Šiktanc: "Heinovské noci" (1962); Miroslav Holub: Tak zvané srdce (1963): "Okrskový vedoucí NSDAP"; Jaroslav Seifert: cyklus "Bombardování města Kralup" (Býti básníkem, 1983) 9. Druhá světová válka v německé poezii: Hans Egon Holthusen: sonet "Es war mein Blut", Albrecht Haushofer: "Schuld" (Moabiter Sonette, 1946) 10. Hirošima. František Hrubín: Hirošima (1948); Marie Luise Kaschnitzová: "Hiroshima" (Neue Gedichte, 1957) 11. Šoa v německojazyčné poezii: Nelly Sachsová: "O die Schornsteine" (1947); Paul Celan: "Todesfuge" (1948). Šoa v Kainarově básni "Taková láska" (Český sen, 1953): písňová strofa (lidová poezie, role deminutiv) 12. Po válce nová válka? Rakušanka Ingeborg Bachmannová a její báseň "Alle Tage" (1952). Exkurz: Bachmannovská parodie "Herbstmanöver" (1952) 13. Dada, konkrétní poezie, protestsong: Hugo Ball: "Totentanz 1916"; Ernst Jandl: tzv. Sprechgedicht "schtzngrm" (1957); Günter Grass: "In Ohnmacht gefallen" (Ausgefragt, 1967: Vietnam); Jiří Suchý/ Jiří Šlitr: "Jó, to jsem ještě žil" (1969) contra "Tulipán"; Karel Kryl: "Král a klaun" (1969); Josef Kainar "Bombardovací blues" (Moje blues, 1966: Kainarovy ilustrace); Radůza: "Verbují chlapce" (2018) 14. Shrnutí, výhled

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Inter arma silent Musae - anebo právě naopak? Také lyrika, jež svým označením upomíná na lyrou doprovázené písně a hraničí tedy s hudbou, nemlčí a často je dokonce tím literárním druhem, který se pokouší válku a s ní spojené utrpení jako první kognitivně uchopit. Seminář bude postupovat chronologicky a zohlední známá i méně známá lyrická díla především novější německojazyčné a české literatury. Zaměří se na válku v jejích nejrůznějších nuancích (nářek nad její krutostí, nespravedlností, nelidskostí, relativizace či dekonstrukce tradovaných hodnot, postižení její podstaty, popis bitev a civilního života, víra v překonání jejího dědictví) a osvětlí je v závislosti na formě (sonet, písňová strofa, volný verš, kakofonie). Také se bude věnovat společenskokritickému apelu jednotlivých děl a vytyčení případných (inter)kulturních styčných ploch mezi nimi.
Studující - je seznámen s jednotlivými etapami vývoje německojazyčné a české lyriky tematizující válku - umí určit znaky této lyriky - dokáže interpretovat vybrané dílo s ohledem na společenský vývoj
Předpoklady
Dobrá znalost němčiny Orientace v literárněvědné terminologii

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na seminářích, vypracování a přednesení referátu, ppt prezentace
Doporučená literatura
  • Baumgart, R. Unmenschlichkeit beschreiben. In: Baumgart, R.: Deutsche Literatur der Gegenwart. München, 1995.
  • Hüppauf, B. Was ist Krieg? Zur Grundlegung einer Kulturgeschichte desKriegs. Bielefeld: transcript, 2013.
  • Solibakke, K. I. Room for conflict. War and Language in Ingeborg Bachmann´s Literature. In: Höller, H., Pöcheim, H., Solibakke, K. I. (ed.): Ingeborg Bachmann. Schreiben gegen den Krieg. Wien, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr