Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení užívané terminologie, seznámení s aktuálními učebnicemi německého jazyka pro české školy 2. - 3. Faktory ovlivňující učení - emoce, klima ve skupině, klima ve třídě 4. - 5. Klasifikace stylů učení - auditivní, vizuální, kineticko-motorický, komunikativní 6. Autonomní učení - vědomé učení se jazykům, vedení k samostatnému učení se - individualizace 7. Strategie učení cizímu jazyku - kognitivní, metakognitivní, afektivní strategie učení 8. Vnitřní diferenciace - rozpracování tématu ve vzorové učebnici jako úlohy pro vnitřní diferenciaci 9. Organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní vyučování v systému vyučovacích hodin 10. Evaluace jako forma hodnocení - sebehodnocení, pozitivní korektura 11. Mnohojazyčnost - role prvního jazyka pro učení cizích jazyků, němčina jako druhý cizí jazyk, osvojování dalších jazyků 12. Evaluace kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V návaznosti na kurz Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 je cílem tohoto kurzu prohloubit a ukotvit teoretická témata, reflektovat vlastní proces učení a učení se a aplikovat teoretické poznatky formou microteachingu. V rámci kurzu připraví studující simulaci vyučovací hodiny (jednotky) dle zvoleného tématu, cíle a cílové skupiny. Důraz je kladen na propojení lingvodidaktické teorie s vyučovací praxí na příslušném typu škol, jakož i na rozvíjení dovedností v přípravě, realizaci a následné evaluaci (reflexi) vyučovací jednotky.
Studující bude mít přehled o aktuálních tématech didaktiky německého jazyka. Studující si osvojí na základě rozboru videoukázek, příkladů z výukové praxe a vlastního microteachingu dovednost, jak prakticky aplikovat zvolená témata v rámci pedagogické praxe.
|
Předpoklady
|
Vybrané kapitoly z didaktiky němčiny 1 (samostatné studium)
KGER/VKD1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Pro udělení zápočtu se očekává aktivní účast na seminářích, studium povinné literatury, plnění dílčích úkolů a zpracování písemné dokumentace k simulaci vyučovací hodiny (protokol vyučovací jednotky, učební materiály, cvičení a úkoly a další). Studující prezentuje simulaci vyučovací hodiny (microteaching) v rámci zápočtového kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2001.
-
Ballweg, S. & Drumm, S. & Hufeisen, B. & Klippel, J. & Pilypaityté, L. DLL 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. Stuttgart, 2013.
-
Bausch, K.-R. (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Tübingen, 2003.
-
Burwitz-Melzer, E.; Mehlhorn, G.; Riemer, C.; Bausch, K.-R.; Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen, 2016.
-
Glaboniat, M., Müller, M., Rusch, P., Schmitz, H., Wertenschlag, L. Profile deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen und kommunikative Mittel für die Niveaustufen A1, A2, B1, B2, C1 und C2 des "Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens für Sprachen". Stuttgart, 2013.
|