Vyučující
|
-
Bergerová Hana, doc. Dr.
-
Hrabcová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu 2.-5. Jazyk mládeže 6.-9. Gender a jazyk 10.-13. Gramatika funkčně-sémantických polí a jejich užití v průběhu osvojování jazyka 14. Evaluace, závěr
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je rozšířit a prohloubit znalosti studentů z germanistické lingvistiky o nové pohledy na vybrané jazykové jevy a lingvistické disciplíny, které jsou relevantní pro práci učitele německého jazyka na SŠ, nejsou ale typickou součástí lingvistických předmětů na bakalářském stupni.
Student má vhled do souvislostí mezi vývojem jazyka a společnosti. Student má přehled o specifických znacích jazyka mládeže. Student nazírá funkční souvislosti mezi gramatickými a lexikálními jazykovými prostředky.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
aktivní účast na seminářích, referát s PPT prezentací k dílčímu tématu probírané látky, složení písemné zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Bahlo, N. u.a. Jugendsprache. Eine Einführung.. Berlin, 2019.
-
Buscha, J. u.a. Grammatik in Feldern. Ein Lehr- und Übungsbuch für Fortgeschrittene. Ismaning, 2002.
-
Buscha, J./Freudenberg-Findeisen, R. Feldergrammatik in der Diskussion. Funktionaler Grammatikansatz in Sprachbeschreibung und Sprachvermittlung.. Frankfurt/M., 2010.
-
Diewald, Gabriele/Steinhauer, Anja. Gendern ? ganz einfach!. Berlin, 2019.
-
Gerdes, Joachim. Arbeitsfelder der Jugendsprachforschung. Studienbuch für Lehre und Forschung.. Frankfurt, 2013.
-
Kotthoff, H. u. a. Genderlinguistik: eine Einführung in Sprache, Gespräch und Geschlecht.. Tübingen, 2018.
|