Vyučující
|
-
Němec Miroslav, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seminář, vymezení tématu, program přednášek a seminářů, podmínky zápočtů 2. Pojem kultura a jeho tradice až k moderně, přehledově a cézury 3. Národ a kultura - Imaginované a vymyšlené společnost; Anderson, Hobsbawm 4. Sociální paměť a vzpomínání, kulturní identita- Jan Assmann 5. Herder a jeho kulturní představy; Abhandlung über den Ursprung der Sprache 6. Stereotypy - Hahn 7. Freud - Unbehagen in der Kultur; Kultura - příroda - civilizace 8. Husté popisování Clifford Geertz etnologie a antropologie 9. Semiotika kultury - Roland Barthes 10. Překladovost Vl. Macury, interkulturalita 11. Transkulturalita Wolfgang Welsch 12. Sdílené kultury, Culture croissé, Tvořeni literaturou 13. Diskusní hodina, studentské práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem a snahou kurzu je seznámit studentky a studenty s vybranými teoriemi kultury a kulturní historie, se kterými se dále budou setkávat během studia. V přednáškách budou představeny jednotlivé teoretické přístupy, kontextualizovány v historickém a filosofickém kontextu. Během semináře budou určité segmenty těchto teorií předtsaveny na konkrétních textech.
- získá základní znalosti o teoriích kultury a kulturní historie - začíná se orientovat v perspektivách bádání - učí se analyzovat kulturněvědecké texty
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na diskusích během semináře, protookoly psané, presentace vybrané tématiky, docházka
|
Doporučená literatura
|
-
Bhabha, Homi. K. Die Verortung der Kultur. Tübingen, 2000.
-
Burke, P. Co je kulturní historie?. Praha, 2011.
-
Freud, S. Das Unbehagen in der Kultur. Ditzingen, 2010.
-
Geertz, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
|