Vyučující
|
-
Cornejo Renata, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Příklad možných témat: - Teorie žánrů a druhů - Fikcionálnost, literárnost, poetičnost - Soudobá naratologie, pojem implicitního autora - Hermeneutika (Schleiermacher, Dithey, Gadamer) - Přínos cultural studies pro literární vědu - Přínos teorie médií pro literární vědu - Uplatnění principů psychoanalýzy v literární vědě (Freud, Jung, Lacan) - Poststrukturalismus, diskurzní analýza, dekonstrukce - Uplatnění principů Gender Studies v literární vědě - Uplatnění interkulturní perspektivy v literární vědě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je rozšířit znalosti studujícího o novějších literárněvědné směry a metody a prověřit jeho schopnost samostatně pracovat na obecné rovině teorie a metodologie. literatury a rozšířit jeho znalosti. Ústní zkouška probíhá formou rozpravy k danému tématu na základě písemné práce předložené doktorandem. Zvolené téma se může volně vztahovat k tématu disertační práce.
Student umí samostatně pracovat na obecné rovině teorie a metodologie literární vědy a má hlubší znalosti zejména v oblasti novějších literárněvědných teorií.
|
Předpoklady
|
Vybrané kapitoly z literární vědy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Konzultace a pravidelné studium příslušné literatury na základě výběru tématu pověřeným vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Arnold, L./ Detering, H. (Hg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. München, 1996.
-
GREISENHANSLÜKE, A. / GRIMM, G. / BOGDAL, K.-M. Einführung in die Literaturtheorie: Von der Hermeneutik zu den Kulturwissenschaften. Darmstadt, 2013.
-
MARTINEZ, M. / SCHEFFEL, M. Einführung in die Erzähltheorie. München, 2007.
-
Nünning, A. Lexikon teorie literatury a teorie kultury. Brno: Host, 2006.
-
WEIMAR, K. / FRICKE, H. / MÜLLER, J.-D. Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft, I-III. Berlín, 2007.
|