Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Státní závěrečná zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část obsahuje klauzurní práci ve formě eseje k vybrané problematice z oblasti didaktiky NJ, germanistické lingvistiky nebo literární vědy. Ústní část se skládá ze tří částí: 1) V oblasti didaktiky německého jazyka prokazuje studující znalost teorie vyučování cizím jazykům, zejména pak způsoby osvojování jazykových prostředků a rozvíjení základních řečových a komunikativních dovedností. V druhé části prokazuje praktickou schopnost aplikovat teoretické znalosti formou vypracování konkrétní písemné přípravy na vyučování. 2) V oblasti germanistické jazykovědy prokazuje schopnost komplexní lingvistické analýzy formou aplikace teoretických znalostí získané během studia na konkrétní text. Nedílnou součástí zkoušky je schopnost vést akademickou rozpravu k jednomu z tematických okruhů stanovených na základě nabídky povinných kurzů magisterského studia. 3) V oblasti literárněvědné prokazuje studující schopnost orientovat se v dějinách literatury NJO na příkladu analýzy literárního textu v daném kulturněhistorickém kontextu. Nedílnou součástí zkoušky je akademická rozprava k jednomu z tematických okruhů stanovaných na základě nabídky povinných kurzů magisterského studia, ve které studující prokazuje dobrou orientaci v odborné literatuře a schopnost její praktické aplikace na konkrétní literární text včetně možnosti jeho didaktického uplatnění ve výuce cizího jazyka. Součástí SZZ je obhajoba diplomové práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem SZZ je ověření filologických znalostí získaných během magisterského studia a o přezkoušení standardních filologických znalostí získaných během studia bakalářského (zde se jedná v oblasti literárněvědné o dějiny literatury NJO od jejího počátku po současnost, v oblasti lingvistické pak o znalosti z fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie, stylistiky a textové lingvistiky). V rámci zkoušky je hodnocena rovněž přiměřenost jazykového projevu na úrovni C1-C2 dle SERR.
Absolvent umí plně a bezprostředně chápat, interpretovat, překládat a tlumočit mluvené i psané německé texty vázané na běžné životní situace a funkční styly blízké jeho profesní sféře. Řečové a komunikativní dovednosti absolventa dosahují minimálně úrovně C1 dle SERR. Absolvent umí provést didaktickou analýzu učiva a použít vhodné formy a metody výuky k dosažení výchovně vzdělávacích cílů v daném kurikulu. Absolvent nazírá širší jazykovědné souvislosti z hlediska synchronního, diachronního a komparativního a umí je aplikovat ve výuce německého jazyka. Absolvent získá schopnost hlubšího porozumění textům německojazyčné literatury se zvláštním zřetelem na literaturu pro děti a mládež a dokáže aplikovat vybraná literární díla ve výuce německého jazyka.
|
Předpoklady
|
Všechny povinné předměty, minimálně 120 KB
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
absolvování všech předmětů předepsaných studijním plánem
|
Doporučená literatura
|
|